Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Peugeot satsar högt

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Sneda ögon, brett flin. Peugeots nytillskott 307 är väldigt rymlig invändigt, mycket beroende på den väl tilltagna höjden. Vindrutan är enorm, ytan är nära en och en halv kvadratmeter, och långt framdragen.

Ett nytt praktiskt höghus, tilltalade i form liksom i funktion. Peugeots 307, ersättare till 306-modellen, är ytterligare en uppstickare i den så kallade Golf-klassen.

Benämningen hänger kvar ävenom VW:s modell inte längre är klassens obestridligesuverän. I dag finns gott om svåra konkurrenter somFord Focus, Opel Astra och Renault Megane. Bland andra nykomlingarfinns Honda Civic (med utseende väldigt nära 307) ochNissan Almera.

Dock, här i Sverige, är Golf fortfarande främsti nybilsstatistiken i klassen. Efter första halvåretlåg Golf på en sjunde plats medan Ford Focus var niaoch Renault Megane elva.

Det ska bli intressant att se vad Peugeot 307 kan nåupp till. Säkert relativt högt, långt bättreän företrädarens plats 78 till och med juli i allafall. Jag kan tänka mig att 307 blir märkets bästsäljarepå den svenska marknaden. I dag är 406 (plats 17) märketsbästsäljare med lilla 206 strax därefter (plats19).

307 ger en både behaglig och osannolikt tyst resa samtidigtsom det finns gott om körglädje att plocka fram. Ävenmed den minsta maskinen på 1,6 liter och 110 hästarsom fanns i provbilen. Motorn är måhända litetseg på låga varv men har oväntat gott bett imellanregistret. Bränsleåtgången är enligtdeklarationen 7,2 liter per tio mil. Jag gjorde av med exakt ytterligareen liter, men då fick kylanläggningen jobba mest helatiden.

Motorn i provbilen var ibland irriterade trög att starta.Jag utgår ifrån att det inte är ett generelltproblem.

Bilen är väl utrustad på komfortsidan. ACoch radio som bara passar 307 är extrautrustning men kostarinte mer än 4 000 kronor.

Än finns inga oberoende krockprov men det skulle förvånaom inte 307 kommer att få bra betyg. Satsningen påsäkerhet förefaller gedigen. Bilen har sex krockkuddarsom standard, de främre är av tvåstegstyp därutlösningshastigheten regleras beroende av hur häftigen krock är. Dessutom trycks främre nackskydden framåtför att minska risken för whiplash-skada. Bromsarnakänns förtroendeingivande och har panikassistans somhjälper föraren till maximal bromsverkan när pedalentrycks ner hastigt.

Höjden, drygt en och en halv meter, är precis somhos Civic och flera andra konkurrenter hemligheten bakom godainnerutrymmena. Man sitter relativt högt, alltså lätti- och ursteg. Men förare och passagerare fram fårpassa huvudet för den kraftigt bakåtsvepta vindrutestolpen.Den begränsar för övrigt också en i övrigtgod runtomsikt. Alla tre nackskydden i baksätet försvinnerhelt ut bakrutan när de inte används. Bra!

Förarstolen är rejält skålad. Klädselnär skön plysch. Framstolarna har nedfällbart armstöd.Många uppskattar det, dock inte jag. Ratten är ställbari alla ledder. Instrumenteringen är föredömligtredig så när som på att ögonen till en börjanibland fastnar på varvräknaren istället förhastighetsmätaren.

Växelspaken är kort och greppvänlig men intehelt samarbetsvillig mot användaren i alla lägen.

Bak sitter även långbenta bra. Det finns gott omplats för både huvud och ben. Bagageutrymmet ärockså rejält men något svårlastat pågrund av den höga lasttröskeln. Ryggstödet gårförstås att fälla i två olika stora delar.

Inne i bilen finns generöst med fack och hållareför prylar, burkar och mynt. Och alla har "gummimatta" ibotten. Jättebra. Glasögonfacket i taket är välinklätt.

Peugeot 307 har fått ett förmånligt prisläge,speciellt i beaktande att treårig vagnskadegaranti fortfarandeär inbakad. 307 kommer att skörda framgångar runtom i Europa, alldeles säkert även hos oss.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons