Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Praktisk japansk packåsna

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Klarögd. Nya högbyggda Honda Jazz har som modet föreskriver klarglas i strålkastarna.

En riktigt härlig packåsna. Åtminstone sett till volymen. Nya lilla Honda Jazz är ett praktiskt höghus. Priset kan tyckas högt men är ändå hyggligt om man betänker den relativt höga utrustningsnivån.

Annons
Bilen tycks vara ungefär i samma storlek som Civic, litet högre bara. Jazz är dock betydligt mindre, tre decimeter kortare än Civic.
Jazz är hög också på ett annat vis. Så länge asfalten är slät är ljudnivån låg men på vägar med grov asfalt bullrar det mycket. Jazz känns inte riktigt som man brukar uppleva en Honda. Distinktare styrning och en gnutta mer inbyggd körglädje hade inte varit fel.
Motorn är ingen raket precis. Av modellbeteckningen kan man tro att volymen är 1,4 liter. I verkligen är den bara litet över 1,3 liter. Den gör ett riktigt bra jobb, men det gäller att planera omkörningarna med omsorg. Särskilt med last i bilen. Och då får man växla flitigt, vilket i och för sig är ett nöje. Lådan är nämligen extremt lätthanterad.

Det trevligaste med motorn är den ringa bränsletörsten. Jag hamnade på ett snitt av knappt sju liter per 100 kilometer med övervägande stadskörning. Deklarationen är så låg som fem och en halv liter. Att nå dit kräver nog väldigt medveten snålkörning.
Trots små yttermått är utrymmet i kupén utmärkt. Man sitter högt och har perfekt överblick i trafiken. Det är lätt att kliva i och ur både fram och bak. Förarstolen går att justera i höjdled med en ratt som kräver starka nypor. Ryggstödet går inte att justera steglöst. Rejäl skålning gör att man sitter stadigt. Ratten är vippbar.

Förarplatsen är på det stora hela OK men den överstora bensinmätaren känns litet larvig. Instrumentpanelen ger ofta irriterande reflexer i den stora vindrutan. Baksätet har tunna dynor men komforten är ändå acceptabel. Och utrymmet är strålande. Bilens lastvolym är också mycket bra. På en röd sekund kan baksätet vinklas upp helt eller delvis. Det ökar golvutrymmet bak när man vill lasta in prylar där. Genom att fälla ryggstödet får man ett mycket stort lastrum med nästan plant golv.
Bilen är välutrustad med bland annat AC, CD-radio och fjärrstyrt centrallås. Lyktspolning och el-värmda ytterspeglar får man dock klara sig utan.
Jazz är ingen ny modellbeteckning. I mitten av 1980-talet kom första Jazz. Den lilla bilen föll inte alls svenska köpare på läppen och såldes bara i 200 exemplar. Sen gav importören upp. Nya Jazz har betydligt bättre förutsättningar.

OLLE HILDINGSON
Annons
Annons
Annons