Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Racing med historiska vingslag

+
Läs senare
/
  • Racerhistoriska klubbens (RHK) mästerskap avgörs varje sommar. Då tävlar man med racerbilar som är tillverkade innan 1981. Foto: B-Å Gustavsson/Racefoto.se
  • Bilarna som man tävlar med ska vara i originalskick.
Racerhistoriska klubbens (RHK) mästerskap avgörs varje sommar. Då tävlar man med racerbilar som är tillverkade innan 1981.
  • Jämfört med modern racing är det billigt att tävla racerhistoriskt. Kostnaderna utgörs till största del av resekostnader och underhåll.
  • Det handlar inte om uppvisningslopp när Racerhistoriska klubben avgör sina mästerskap. Då handlar det om att vinna.
  • Bilarna som man tävlar med ska vara i originalskick.
  • Tommy Brorson tävlade förr i Formel V, men har sedan 1980-talet tävlat med racerhistoriska bilar.

Varje sommar avgörs de inofficiella svenska mäster­skapen i historisk racing. Men glöm alla tankar på finkörande gentlemen. ­ Här handlar det lika mycket om att vinna som på den gamla goda tiden.

Egentligen är det inget SM utan bara Racerhistoriska klubbens klubbmästerskap. Men för många av de tävlande är det långt ifrån några uppvisningslopp det handlar om.

– Nej, det är tävling på riktigt. Kanske med lite större marginaler mellan fordonen än i modern racing, men riktig tävling är det, säger Per Hågeman som är redaktör för klubbens tidning.

Han tävlar med samma DKW som han hade när han tävlade aktivt på 1960- och 70-talet.

– Jag hade ställt undan min bil i en gammal lada. När ladan skulle städas dök bilen upp och jag tänkte att, tja, kanske kunde jag fixa till bilen och börja köra lite igen. Så blev det, säger han.

Racerhistoriska klubben, RHK, har ungefär 400 medlemmar. Racerbilar räknas som historiska om de är tillverkade 1981 eller tidigare (förutom en klass för racersportvagnar där bilarna får vara så pass nya som från 1990).

– Det är ju inte gratis att tävla, men jämfört med modern racing är det väldigt billigt. Vi utvecklar inte våra bilar tekniskt, de ska vara i originalskick. Det gör att kostnaderna för en säsong mest består av resekostnader och lite reservdelar och underhåll. Sedan avgör man ju själv om man har råd med en Amazon eller en Ferrari.

Intresset för den historiska racingen är stort, åtminstone lockar den mycket publik. Återväxten är det lite sämre med.

– Ja, de flesta är nog både 40 år och en bra bit över det. Vi har en del unga som söker sig hit just för att det är billigare än modern racing. Men kanske är det så att man ägnar sig åt den här sporten när man själv blir lite äldre.

Många av de aktiva medlemmarna i RHK är själva gamla tävlingsförare. Tommy Brorsson tävlade på 1960- och 70-talet i Formel V där han blev svensk, skandinavisk och europeisk mästare 1972. Sedan 1981 tävlar han med racerhistoriska bilar.

– Tjusningen ligger både i känslan av att köra de här gamla bilarna och den sociala gemenskapen man har vid sidan om banan, säger han.

Under tävlingarna kör han och de flesta andra gamla för fullt.

– Jag nyttjar mitt material till hundra procent.

Brorsson har mest kört Lotusbilar, allt från en Lotus Eleven från 1956 till en Lotus Cortina från 1963. Med de bilarna vann han också EM, en tävling som inte längre finns.

Thomas Arnroth/TT Spektra

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons