Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patrik Dybeck vann Historiska Rallycupen – trots avsaknad av oljetryck i Katrineholm

KATRINEHOLM/RALLY
Oljetrycket försvann, men Patrik Dybeck klarade ändå slutsegern i Historiska Rallycupen.
Fast det var med minsta möjliga marginal och andan i halsen…

Annons

Patrik Dybeck blev den stora vinnaren i Historiska Rallycupen. Två rejäla pokaler blev utdelningen.

Säsongens nionde och sista deltävling i cupen avgjordes i Katrineholm den gångna helgen. Rally Gimmersta omfattade fyra sträckor på tillsammans 3,5 mil. SMK Gävles Patrik Dybeck toppade tabellen efter att tidigare under året ha tagit fem delsegrar samt två andraplatser.

Tillsammans med kartläsande Jonny Norling från Skutskär var han favorit till förstaplatsen även denna gång.Och det började bra med näst bästa tid på sträcka 1, dryga tre sekunder efter Per-Erik Sköldin, Vingåker. Dybeck/Norling var därefter trea på den andra sträckan – och hade samma position även sammanlagt i ”halvtid”

Men det fanns problem:– Oljetryckslampan började lysa precis i samband med målgången och mätaren visade på noll oljetryck. Det kan ha berott på mätarfel, men jag vågade inte chansa på en fortsättning. Ett motorhaveri kostar alldeles för mycket pengar, förklarar Patrik.Som därför valde att bryta tävlingen. Istället kunde västeråsaren Ola Axelsson – med förre förbundskaptenen för Tre Kronor, Curre Lundmark, som kartläsare – ta segern. Marginalen blev 6,4 sekunder till Per-Erik Sköldin/Kristina Sköldin.

Trots allt så räckte det för slutseger i Historiska Rallycupen för Patrik Dybeck. Han slutade på 63 poäng, lika många som Ola Axelsson. Men tack vare flera delsegrar under säsongen så drog Patrik det längsta strået.

– Satt hårt åt. Men det lyckades ändå till slut, skrattar han.

Karriären omfattar speedway (för Smederna), enduro, rally i Volvo Original Cup – samt numera Historiska cupen. Och trots att det nu är ett bra tag sedan fokus var på rally så finns tempot uppenbarligen kvar.

– Ja, det har verkligen varit ett bra år. Och bilen har hållit, fram tills nu.

Tävlingsbilen är en VW Golf av den första modellen, benämnd Mk 1. Historiska cupen är öppen för bilar 1976-81. Reglementet baseras på det internationella Appendix K, vilket innebär att bilarna ska vara tidstypiska från den tidsepok det begav sig. Enda avsteget gäller säkerhetsutrustning, såsom skyddsbur, stolar samt bälten. Där gäller dagens regelverk.

– Motorn är på 1600 cc och är trimmad till cirka 170 hästkrafter. Dessutom är växellådan annorlunda stegad och försedd med differentialbroms, fortsätter Patrik.Specifikt för Klassiska och Historiska cuperna är också att man inte tillåter noter. Precis som ”förr i tiden” kör man alltså utan att veta hur vägen svänger – mer än det man själv ser.

– En bra regel. Dels trissas inte farten upp som i de flesta andra tävlingar, dels gör det tävlandet enklare, menar Patrik vidare.

En annan SMK Gävle-kille som kört fort i år i cupen är Jonas Gustavsson. Denne slutade trea i Rally Gimmersta – ihop med kartläsande Joakim Gevert. Totalt i Historiska cupen blev det en fjärdeplats till Jonas, liksom Patrik Dybeck rattande VW Golf.

Annons
Annons
Annons