Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Roligt höghus för framtiden

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Ingen skönhet. Toyota Verso kan kallas ful men det är ett höghus med charm och mängder av smarta lösningar.

Höghusen i bilvärlden blir allt fler. Toyota Verso är ett sådant.

Annons
Med smarta lösningar som ännu ingenkonkurrent matchar. Verso, den höga versionen av åretsbil Yaris, rymmer framtiden.
 
Liten, smidig och enormt flexibel. Rolig att köra,futuristisk men ändå ganska vettig instrumentering.Men också erbarmligt trist. Bilen är så gråinvändigt att jag blir alldeles klen av interiören.Litet färggladare, tack!
 
Nu tror jag inte så många tänkbaraköpare avstår på grund av trist inredning. Menköparna skulle säkert blir gladare med piggare färgsättning.Och av plast som inte ser så förbålt simpel ut.
 
Verso är inte enbart en förhöjd Yaris.Verso är 24 centimeter längre och har 13 centimeterlängre axelavstånd än Yaris. Verso kännsmycket större än sina 386 centimeter. Höjden görförstås sitt till. Högväxta kan mycket välha höga hatten på och ha luft över i alla fall.
 
Och dessutom gott om plats för benen. Golveti baksätet har, på samma sätt som Renault Scenic,luckor i golvet med fack under. Luckorna kan tas bort närvuxna sitter bak för att ge ökat utrymme åt långaben. Baljorna under kan förstås också användasför prylar.
 
Trollas bort
 
Och, vilket är en absolut nyhet, bådaytterstolarna fälls enkelt ihop och trollas ner i hålen.Med nackstöden på plats! När luckorna välär på plats igen har man ett slätt lastrumsgolv.Den smala mittstolen måste dock placeras öppet i bilenmen är med sin vikt på bara sex kilo lätt attflytta.
 
Opel Zafira var visserligen först med att döljasäten under golvet men det gäller två extrasätenav totalt sju. Ordinarie baksäten går inte att gömmaundan i Zafira.
 
Verso har en bakdörr i stället förbaklucka. Högerhängd, gjord för vänstertrafikvar det första jag tänkte. Men, nej det är trotsallt föraren som oftast öppnar dörren. Alltsåär gångjärn till höger inte fel utan faktisktpraktiskt. Hatthyllan är stadig och ligger på tvåkraftiga rör som kan placeras i två nivåer. Mankan alltså lasta i två våningar. Med bakstolarnagömda är lastvolymen imponerande stor, mer än tvåkubikmeter.
 
Förvaringsvimmel
 
Verso vimlar av förvaringsplatser.Över vindrutan finns tre fack, det i mitten för glasögon.Dubbla handskfack och fack på insidan av den jättelikalastrumsdörren finns också. Plus flera till. En ovanligtsmart lösning är lampan i taket längst bak. Medett enkelt handgrepp lossar man den och har en ficklampa med ständigtfyllt batteri...
 
Yaris har en enliters motor men Verso har kloktnog fått en större variant på 1,3 liter och 86hästar. Den räcker ganska bra även med tung lastmen gör förstås inte bilen till en sprinter. Detgäller att varva ordentligt och växla flitigt, ingaproblem eftersom lådan är lättarbetad, föratt nyttja motorns resurser. Mesta vridmomentet kommer nämligenvid 4 400 varv,
 
Bilen uppför sig prydligt även i högrefarter men kraftigt resonansljud från bakre hjulhusen drarner ljudbetyget.
 
När det börjar blåsa märksdet att Verso har stora sidoytor i förhållande tillstorleken. Styrningen blir litet orolig, dock inte så attdet är några problem att hålla kursen.
 
Verso erbjuder förståndig förflyttningav människor och gods.
 
Snålvarg
 
En mycket trevlig detalj är den digitalastapel som visar kvarvarande mängd bränsle. Streckenförsvinner i sakta mak och aktionsradien är långtrots en tank på 45 liter.
 
Bränsledeklarationen är 6,4 liter per100 km. På några längre turer körde jagbilligare än så enligt färddatorn, som ärstandard i Yaris/Verso. Tyvärr nollas den varje gångman stänger av motorn.
 
Verso är en smart bil till rimlig kostnad.Jag utgår från att den i likhet med Toyotas övrigamodeller kommer att ge ägaren små problem och ett högtandrahandsvärde.
 
Bilen har tolv års garanti mot genomrostningmen ingen vagnskadegaranti.
Annons
Annons
Annons