Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Santa Fe ansiktslyft

+
Läs senare
/
  • Nya Hyundai Santa Fe ligger stadigt på väg även i kraftiga sidvindar när den passerar Högakustenbron.
  • Testbilen har panoramatak och det ger mycket ljus in i kupén. Nackdelen är att det begränsar höjden när innetaket är stängt.
  • Handbromsen styrs med vänsterfoten. Ovant i början men bekvämt efter några dars körning.
  • Santa Fe är inte längre en billig suv med en prislapp på ganska precis 400 000 kronor.

Den blev snabbt Sveriges mest sålda suv innan Volvo kom med sin XC90. Men det har hänt en hel del sedan första Hyundai Santa Fe såg dagens ljus 2001. För några månader sedan presenterades den tredje generationen. Vi har provkört dieselmodellen med en sexstegad automatisk växellåda och drivning på alla fyra hjulen.

Santa Fe blev snabbt en storsäljare eftersom den är praktisk och har bra komfort med en attraktiv prislapp på cirka 200 000 kronor. Men det var för över tio år sedan. I dag är prislappen inget som får köparen att välja den eftersom man får punga ut med det dubbla beloppet.

Utseendemässigt har den fått en välbehövlig ansiktslyftning, det är rakare design och den är påfallande lik sin lillasyster iX35 som jag tror de flesta väljer. Men vill man ha en riktigt robust suv som med lätthet kan dra hästkärran i ur och skur så borde Santa Fe var ett tilltalande alternativ.

Santa Fe med sin vikt på 2,5 ton är en stor suv men upplevs inte som någon jätte på vägen. Den ska jämföras med de betydligt dyrare Volvo XC90 och BMW X5. Den prismatchen vinner förstås Hyundai.

I USA där det efterfrågas stora suv:ar är Santa Fe den mest sålda. Den byggs i Sydkorea och det märks att den är anpassad för marknaden över Atlanten. En detalj är handbromsen som regleras med vänsterfoten och en annan är att det är nästan ljudlöst inne i kupén.

Åkkomforten för två baksätespassagerare i sätena som går att flytta i längdled är nästan i limousineklass. Men det är inga problem att åka tre i baksätet. Eller att enkelt fälla ner stolarna så att det blir ett helt plant golv när man ska flytta.

En annan smart sak är designen av dörrtröskeln som innebär att man enkelt kan ta sig in och ur bilen utan att få smutsfläckar på kläderna.

Tre motoralternativ är aktuella, och 2,2-litersdieseln dominerar. Effekten är 197 hästkrafter, precis som i nuvarande modell, och vridmomentet runt 430 Newtonmeter. Det går att välja mellan sexväxlad manuell eller sexstegad automat. En ny tvålitersdiesel på 150 hästkrafter kommer senare. Vill man åka bensindrivet går det också att välja en fyrcylindrig motor på 2,4 liter och 192 hästkrafter. Det finns också en tvåhjulsdriven version och då blir prislappen mer modest, cirka 310 000 kronor.

Säkerhetsmässigt är den i klass med konkurrenterna. Den senaste tekniken är standard. Panikbromsassistent hjälper till i en nödsituation och filövervakningssystemet i vindrutans kamera som känner av när man på väg att byta fil utan blinker.

Tillsammans med dagens fotograf Dino Vulic åker vi norrut på E4 och passerar Högakustenbron där det varnas för kraftig sidvind. Inne i testbilen märker vi inget av den hårda blåsten, den ligger tryggt kvar på vägen utan någon tendens till att kränga.

Vi stannar till och pratar med några brojobbare som lagar bron efter en stormskada. De uttrycker förtjusning över bilen men kommenterar priset.

– För dyr, tycker en av dem.

– Men jämfört med en BMW X5 som kostar nästan 600 000 kronor, borde den ligga bra till, säger jag.

– Den går inte att jämföra med X5, blir svaret.

Men steget till BMW är faktiskt inte så stort. Santa Fe har spottat upp sig i kvalitet och den är inte lika plastig som sin föregångare och åk-komforten är faktiskt jämförbar den överskattade bayraren. I mina ögon är Santa Fe ett spännande alternativ för den som letar efter en robust suv.

Men tittar man bara på priset så kanske man ändå fastnar för en begagnad BMW X5 eller Volvo XC90.

Ola Thelberg

ola.thelberg@allehanda.se

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons