Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Scénic står sig i konkurrensen

+
Läs senare
/
  • Foto:OLLE HILDINGSON Bulligare huv.Nya Scénic har utseendemässigt fått nya former i fronten och nya strålkastare bakom klarglas.

Scénic var första familjebussen i mellanklassen, banbrytare som lockat flera efterföljare. Efter tre år har bilen förbättrats. Det räcker långt.

Renault Scénic är ett höghusbyggebaserat på den stora Méganefamiljen. Scénicvar först med en rad smarta lösningar som bidrar tillbilens stora flexibilitet.

Och ännu efter tre år finns det tillverkare somkommer med modeller som i stora delar plagierar Scénic.Ny i raden är Citroen Picasso, en bil som kommer till Sverigeförst i slutet av 2000. Egentligen är det bara OpelZafira som har något inte Scénic kan ståtamed. Jag tänker på Zafiras två extrastolar somkan trollas bort under golvet.

Marigt bälte

Scénic är fortsatt femsitsig. Fram sitteräven långa personer utmärkt. Trots måttligbredd åker tre vuxna riktigt bra baktill. Men det förutsätteratt mittstolen flyttas fram en bit på sina skenor. Det resulterari att mittpassageraren inte behöver trängas i axelhöjdmed dem på ytterplatserna. Svårast när tre vuxnaska sitta bak är att finna bälteslåsen. Det ärmarigast på mittplatsen med bältesrullen fästadlängst bak i taket och med två lås på bältesbandetsom ska fästas på varsin sida.

Första gången vi åkte fem tvingades behövdemittpassageraren handfast hjälp med låsen. Äveni fortsättningen bjöd manövern på svårigheter.

Nya Scénic har förändrats så försiktigtatt nog bara Scénicägare och riktigt bilintresseradeser skillnaden mot tidigare.

Klarglas

Tydligast ser man det på nya och störrestrålkastare med klarglas. Motorhuven har blivit bulligareoch grillen är ny.

Invändigt är instrumentpanelen delvis ny och denhar fått två gråa färgtoner. Som tidigareär utrymmet framför växelspaken, med bland annatradio och värmereglage vinklad framåt vilket göratt det svårare att hantera reglagen. I övrigt ärförarplatsen väl utformad sånär som påatt ytterspeglarna är för små.

Det var rejäl vinter när jag körde Scénic.På en punkt är den definitivt ingen bra vinterbil.Pedalerna så så små och sitter så tättatt man med tjocka vinterskor titt och tätt kommer åttvå samtidigt. Och det är inte bra. För övrigtgår bilen tryggt även på vintervägar, denhar den bra värme med extra utsläpp till baksätetoch mätare för yttertemperatur ingår.

Den nya tvålitersmotorn, finns sedan tidigare i Laguna,ger goda fartresurser även med fullastad bil. Den jobbarmjukt, variabla ventiltider bidrar till god flexibilitet, ochhar en deklaration på 8 liter per 10 mil. Förbrukningenunder provperioden blev 8,8. Inte så mycket att bråkaöver med tanke på vinterföre, dubbdäck ochvissa dagar sträng kyla.

Fler fack

Scénic har gjort sig kände som en ovanligtpraktisk bil med många förvaringsfack. Den senasteversionen har ännu fler än föregångaren.Visserligen är handskfacket för litet att rymma ensinstruktionsboken. Men ovanpå panelen finns numera ett extrafack. Nu döljs utdragbara "byrålådor" under bådaframstolarna. Som tidigare finns två rejäla leksaksfackunder golvet bak liksom lekbord på ryggstöden. Nyttär också fack framför spaken med kyla förläskburkar! Jag har inte räknat men totalt ska det numerafinnas 19 fack och lådor i bilen. Trots att den inte harglasögonfack i taket!

Renault har på senare år satsat hårt påsäkerheten. Nya Scénic har fyra krockkuddar fram ochsamtliga bälten utom i mitten bak har belastningsbegränsare.Bältena fram har också pyrotekniska åtstramare.Alla modeller har nu 15-tumsfälgar vilket ger plats förstörre och effektivare bromsar. Låsningsfritt ärförstås standard.

Scénics försäljningsframgångar runtstora delar av världen (Scénic byggs även i Brasilien)lär hålla i sig. Ett bra koncept har förfinats.Och tolv års rostskyddsgaranti är ingen nackdel i ettland som vårt.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons