Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Se upp – här kommer jordens härskare

/
  • Fräck uppsyn. Hyundais inhopp bland de riktigt stora SUV-bilarna bär spår av både Toyota Land Cruiser och Mitsubishi Pajero. Bilen trivs på landsväg men klarar också tuff skogskörning.

Jordens härskare. Visst är den mäktig, koreanska Hyundais allra största SUV. Men att kalla den jordens härskare är väl ändå att ta i. Det är i alla fall det modellnamnet Terracan betyder i svensk översättning.

Hyundais mellanstora SUV Santa Fe blev snabbten succé, inte minst för sitt jämförelsevislåga pris. Nykomlingen Terracan i allra största mulleklassenhar också den ett pris som lockar om man tar hänsyntill hög utrustningsnivå. Och det gör man förstås.
 
Ägaren måste i alla händelser haett väl tilltaget konto för drivmedel.
 
En maffig sexcylindrig motor och automatlådasom ska släpa omkring på mer än två tonbil har ansenlig bränsletörst. Deklarationen är13 liter per 100 kilometer. Provbilen ville ha ytterligare enliter. Med mycket stadskörning får man räkna medminst en och en halv liter per mil.
 
Terracan ser väldig ut utifrån. Närman klättrat upp i den högt belägna och mycketrymliga kupén och satt sig vid ratten ser man en väldigmotorhuv framför sig. Jag får känslan av frambyggdlastbil. Hur som helst sitter man bra. Baksätespassagerarehar både god sittkomfort och har dessutom otroligt bra överblickav trafiken eftersom bakdynan är ännu högre placeratän framstolarna.
 
Exklusive-versionen har skinnklädsel. De ioch för sig bekväma sätena har dålig skålning.Det för med sig att man glider både hit och dit vidkurvtagning. Trots hög utrustningsnivå är stolarnainte eldrivna. Som vanligt hos Hyundai är ryggstödetinte steglöst inställbart. Ratten är bara vippbar.
 
Det finns gott om tillbehör, till exempel tre12-voltsuttag och fyra mugghållare. Men ingen spegel i förarenssolskydd. Är det för att det här är en bilför tuffingar som inte är välkammade?
 
Instrumenteringen är helt OK och knappar ochreglage finns där man förväntar sig. Men man fårförgäves söka efter reglage till färddatoroch strålkastarspolning. Det är funktioner som Terracaninte har. Och bakrutetorkaren saknar intervalläge. Obegripligt!Det är ju intervalläget som behövs 99 gångerav 100. Det vet alla som någon gång kört en bilmed tvär akter i fuktigt väglag.
 
Terracan uppträder som vore den bakhjulsdriven.Det är den också i normala situationer i den meningatt aktern svänger ut vid oförsiktig hantering. I farterupp till 100 km/tim är 70 procent av drivkraften fördeladtill bakhjulen. Om bakhjulen tappar fästet överförsmer kraft över till framhjulen, som mest 50 procent. En elektromagnetiskkoppling sköter kraftfördelningen. När man kopplari lågväxeln är drivningen alltid 50/50. Bilenhar dessutom differentialbroms på bakaxeln. Terrängegenskapernaär mycket goda. Det fick jag erfara när modellen introduceradesi slutet av förra året. Vi tuggade oss fram påmjuka skogsslingor som oftast bara bestod av två gjyttjigaoch mycket djupa spår. Fram kom vi! Markfrigångenär drygt 20 centimeter.
 
Terracan har riktigt bra komfort på landsväg.Visserligen blir gången åt det ystra hålletnär vägbanan är ojämn men ändååker man riktigt behagligt. Till detta bidrar lågljudnivå. Dock morrar motorn nästan plågat vidfullgaspådrag. Den fyrstegade automatlådan arbetarsmidigt.
 
Bilen har förstås plats med massor avbagage. Ryggstödet bak är uppdelat i 40/60-förhållandeom man behöver öka lastvolymen. Bakluckan gapar enormt.Känns billigt att greppa en lös bandstropp närden ska stängas.
 
Hyundai Terracan är säkert en trafiksäkerbil, åtminstone för sina egna passagerare. Bilens ramkonstruktiongör den dock med säkerhet till en brutal motståndareför andra bilar om olyckan skulle vara framme.
 
Bilen har dubbla krockkuddar och sidokuddar fram.Men vad ska man säga om tvåpunktsbälte och frånvaroav huvudskydd på mittplatsen bak? Ja, inte tyder det påspeciellt högt säkerhetstänkande i alla fall!
 
Terracan finns även med 2,9-litersdiesel tillsamma pris som ingångsmodellen med V6-maskin och manuelllåda.
 
Hyundai räknar med att sälja 200 Terracani Sverige i år. Det lyckas sannolikt eftersom konkurrentersom Mitsubishi Pajero Wagon, Land Rover Discovery, Jeep GrandCherokee och Toyota Land Cruiser alla är dyrare.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons