Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Seat Leon med klös under huven

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Gula faran. Seat Leon med VW-koncernens 180-hästarsturbo är en i hög grad körglad maskin.

Inte lejongul utan snarare en kulör typ påskkyckling. Värstingmodellen av spanska VAG-bilen Seat Leon, byggd på samma plattform som VW Golf, beter sig dock mer som ett lejon än en kyckling när föraren så vill. Bilens kraftresurser är nämligen rejält tilltagna.

Leon 1,8T 20v är blixtrande snabb och ytterstunderhållande att köra, ju snävare kurvor destoroligare. Men samtidigt lätt omskakande. Och är asfaltenav det grövre slaget blir också vägljudet i kupénpåträngande.
 
Sportighet brukar man kunna få på bekostnadav komfort. Så är det onekligen i den här bilen.Oavsett hur sakta det går känner man i alla fartgupphur hårt fjädrad och dämpad bilen är. Ochvarje passage av en gatubrunn signaleras med en oskön duns.
 
Härlig maskin
 
Den är bestyckad med en av VAG-koncernensmest lyckade motorer, den maskin på 1,8 liter och turbosom i standardutförandet ger 150 hk. Den mer vässadeversion som återfinns i bland andra Audi A4 och Seat Leonhar ytterligare 30 hästar på toppen.
 
När turbon ger ordentlig laddning är dragetutomordentligt. Och eftersom det maximala vridmomentet kommerredan strax före 2000-strecket och ligger kvar genom näranog hela varvregistret är maskinen enormt elastisk.
 
Slirkontrollen är extrautrustning och välbehövligsådan. Våt vägbana och litet ovarsamt gaspådragunder kurvtagning räcker för att varningslampan förTCS-funktionen ska börja blinka. Förutom TCS innehållerpaketet för 5 400 kronor även elektronisk diffspärr(EDS) och sladdkontroll (ESP).
 
Jag kom på mig flera gånger med attglömma bort att bilen faktiskt är sexväxlad. Ochman kan undra varför den egentligen är det närmotorn utan protester ökar bilens fart från 50 km/timmed högsta växeln i. Visserligen är känslani lådan alldeles utmärkt men så jäkla roligtär det inte att växla. Vid normal körning skulleman mycket väl klara sig med tvåan, fyran och sexan.
 
Törstar
 
Ett problem med bilens sportighet äratt man lätt slösar på bränslet. Jag lyckadesgöra av med ganska precis en liter milen. Det ska jämförasmed deklarationen på 8,4 liter/100 km.
 
Hela bilens inre visar att den hör hemma iVAG-familjen och många detaljer är hämtade frånVW:s lagerhyllor. Framstolarna är dock inga standardprylarutan förstås extra skålade. Dynorna är ocksåextra långa.
 
Sittutrymmet bak är riktigt bra och bagageutrymmethar större volym än vad man kunnat vänta sig. Praktisktmed den stora luckan, opraktiskt däremot med den mycket högalasttröskeln.
 
Seat är inte längre något lågprismärke,det släppte man med nya Toledo/Leon.
 
Prisvärd
 
Ändå är Leons värstingprisvärd vid jämförelse. Bilen är välutrustadi grunden med något undantag.
 
Ytterspeglarna ställs manuellt och saknar dessutomel-trådar. Sådana ingår i ett komfortpaket.
 
Leon finns också i en fyrhjulsdriven versionmed det svenska Haldex-systemet. Pristillägget är drygt15 000 kronor.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons