Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sjunde Celican en glad körmaskin

/
  • Foto OLLE HILDINGSON Läckerbit. Sjunde generationens Toyota Celica är mindre och läckrare (?) än föregångaren. Lyktorna för tankarna till Ford Focus.

Sjunde upplagan kan mycket väl väcka intresset för Toyta Celica igen.

Annons
Toyota Celica är den sportcoupésom sålts i flest exemplar i Sverige någonsin.

Men det var ett tag sedan nu som den sålde specielltbra. Modellen har varit på tok för dyr för svenskaplånböcker på senare år samtidigt som marknadenbreddats.

När priset höjdes till närmare 300000 kronori mitten av 90-talet var det för mycket. Celica prisade utsig från marknaden helt enkelt. Från att ha såltsi 1800 (!) exemplar 1987 dalade försäljningen till någrahundratals exemplar de första åren på 90-taletför att sedan gå helt i botten.

Det är inte bara svenskarna som varit svårflirtadeunder 90-talet. I Europa har försäljningen av sportkupéerrasat med två tredjedelar jämfört med hur detvar på 80-talet. Nu är sportbilarna nere i fem procentav den totala försäljningen.

Läckerbit

Celican i det nya millenniet är läckeratt titta på, mycket rolig att köra och priset på229000 kronor för en "fullutrustad" kärra är ijämförelse överkomligt.

För en man som snart passerar 55 är Celica intespeciellt lätt att krångla sig in i, eller snararener i. Men väl på plats blir man som ung på nytt.Jag lovar.

Förarstolen med sitt integrerade nackskydd ger till tillen början en inte helt angenäm känsla. Men efternågra körpass uppskattar jag stolen mer och mer. Rattenmed härligt grepp i läder köper jag direkt.

Lika bra som man sitter fram, lika svårt är detför ens en halvvuxen att knyckla in sig bak. Men visst, denhär bilen är bara avsedd för två plus bagage.Bagageutrymmet är förvånande rymligt och kan utökastill baksätet.

Interiören må vara ganska plastig men instrumentpanelenär ändå läckert formad med rörformadeluftinsläpp som ger mig associationer till Audi TT.

Oklar gradering

Instrumenteringen är i och för sig överskådligmen jag gillar inte graderingen på mätarna. Varvräknarenmå vara men hastighetsmätaren ska man kunna tolka lätt.Att klara att hålla 30 med den här bilen förbien skola är inte lätt, vid den farten har mätarnålennästan inte höjt sig från viloläget. 50 liggerobetydligt högre.

Bilen har inte antispinn. Det borde den ha för användningi ett vintrigt land som vårt i alla fall. Den har i allafall differentialbroms av viskotyp för att inte bara etthjul ska rycka loss. I stället gör båda det blixtsnabbt.

Fler och fler nya bilar saknar strålkastarspolning.Inte speciellt förvånande gäller det Celica också.

Rolig körning

Över till det roligaste med nya Celica, attköra bilen. Den uppträder nämligen perfekt påvägen, åtminstone i de körsituationer jag provadeden

Strålande balans och härligt exakt styrning görden till rena nöjesmaskinen när vägen blir riktigtkurvig. För att nu inte tala om den tätstegade och mycketexakta sexväxlade lådan.

Backvarning

Till en början irriterades jag av den elektroniskasignal som tjuter så fort man lägger i backen. Nu trorjag mig veta varför. Backen och ettan ligger så tättatt förväxling, eller kanske rättare felväxling,är något som lätt händer. Inte vore det kulom bilen hoppade bakåt när ljuset slår om tillgrönt och man släpper kopplingen...

Bilen skämmer definitivt inte ut sig på motorvägheller. Enda anmärkningen är att jag då upplevdeljudnivån som hög.

Motorn är på måttliga 143 hästar ochupplevs säkert som liten av ägare till äldre Celicamodellermed betydligt maffigare maskiner. Ändå måstejag säga att maskinen är riktigt rapp. Till det bidrarförstås variabla ventiltider på insugssidan.Man måste dock varva en hel del för att få bästadrag, något man gärna gör i en bil av den härkalibern.

Av 8000 sålda Celica genom åren i Sverige finnsfortfarande 5000 i trafik. Nya modellen bör ha åtskilligapresumtiva kunder.
Annons
Annons
Annons