Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Skäll inte – snigeln är ofarlig!

+
Läs senare
/
  • Många har hört att det är lika farligt att köra för långsamt som för fort. Det stämmer inte. Risken för olyckor ökar inte när man kör under medelhastigheten.

Tillhör du dem som blir irriterad när någon kör långsammare än tillåten hastighet? Då är det dags att lugna ner sig. Det är nämligen inte farligt att köra långsammare än andra på landsväg. Och inget pekar heller mot att man orsakar olyckor.

I september skrev den stora motortidningen Vi bilägare på sin blogg: ”folk som kör betydligt långsammare än den tillåtna hastigheten är många gånger nästan lika farliga i trafiken som fartsyndarna”.

Det är en seglivad myt som många har tagit till sig. Men den är tyvärr inte sann.

Det finns nämligen inte någon förhöjd risk för en olycka när man kör under medelhastigheten. Tvärt om, modern forskning visar entydigt att både risken för att råka ut för en olycka och hur allvarlig den blir stiger i takt med farten.

Detta stod helt klart när Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, nyligen gick igenom forskningen på området. Så var kommer då uppfattningen om att det är farligt att köra för långsamt?

– Det fanns forskning på 1960- och 1970-talen som verkade visa det. Man pratar om en U-kurva, där man menade att det var ungefär lika farligt att köra för långsamt som att köra för fort, medan det var säkrast att hålla sig till snitthastigheten, förklarar Anna Vadeby, forskare på VTI.

– Det fick stort genomslag hos allmänheten, men det blev snabbt ifrågasatt inom forskarkretsar. Där fanns många brister i metoden, bland annat räknade man in olyckor som hände när fordon bromsade in för en sväng. Då körde de visserligen långsamt, men det var inte orsaken till olyckan.

Folk som kör långsamt på landsväg är inte ett särskilt vanligt problem. När man mätte hastigheten på de vägar som fick ändrad hastighet från 90 till 80 kilometer i timmen här om året visade det sig att bara fem av hundra kör 70 eller långsammare medan majoriteten körde för fort.

De olyckor som den långsamma bilisten sägs ge upphov till är omkörningsolyckor och upphinnandeolyckor. Även den faran är en överdrift. Högst tre procent av olyckorna är omkörningsolyckor. Upphinnandeolyckorna är i princip inget problem alls på landsväg, utan ett kö- och stadsfenomen.

– Man kan inte gå ut och säga att det är ofarligt att köra väldigt långsamt på en motorväg, men man kan konstatera att det inte farligt att köra lite långsammare än andra på landsväg. Det är snarare tvärt om, säger Anna Vadeby.

Thomas Arnroth/TT Spektra

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons