Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skoda en tjeck med svensk teknik

/
  • Gillar isföre. Octavia kombi med fyrhjulsdrift är ett intressant alternativ för den som är ute efter en �rymlig vinterbil� utan alltför häftig prislapp.

Skoda är lågprismärket inom VAG-koncernen där Volkswagen, Audi och Seat också återfinns. Eller ska vi kanske säga var. De tjeckiska bilarna är längre ens anmärkningsvärt billiga vid jämförelse med många av sina konkurrenter. Men ändå oftast något billigare.

Annons
Och det finns ingen anledning att oroa sig överatt Skodas bilar skulle ha sämre kvalitet än till exempelmotsvarande Volkswagen. Även om interiören ofta serlitet simplare ut.

Nu i veckan stod det klart att Skoda också hållersamma kvalitet krockmässigt som övriga märken ikoncernen.

Bland de krocktester från NCAP som redovisades fannsSkoda Octavia med efter att ha omtestats på tillverkarensbegäran.

Betyget blev alldeles utmärkt, fyra stjärnor. Omman tittar till poängen från delproven låg Octaviapå exakt samma nivå som BMW 3-serien och strax efterVolkswagen Passat och Volvo S60.

GD har kört en av de mer sofistikerade Octaviavarianterna- den med drivning på alla fyra hjulen. Det var en kombimed motor på två liter och 115 hästar för166 900 kronor. Rails på taket (1 600 kr), klimator (3 900)och metallicklack (3 000) spär på priset till runt175 000.

Den som istället väljer VW-koncernens välrenommerade1,8-liters turbomaskin på 150 hästar får slantaupp i det närmaste 200 000. Den mest påkostade variantengår på 227 000 kronor. Alltså långt överlågpris.

En sak är väldigt klar efter 80 mil med fyrhjulsdrivnaOctavia, jag skulle definitivt försöka skaka fram deextra pengarna till den piggare och starkare turbomotorn. Maskineni provbilen kändes inte alltför pigg och lät rentav plågad vid ordentligt gaspådrag.

Dessutom upplevde jag ljudnivån i bilen som hög.I motorvägsfart var bullret främst i baksätet ominte outhärdligt så i vart fall oangenämt högt.

Hur mycket det hänger på motorvalet är jagosäker på. Till råga på allt har turbomotornnågot lägre bränsleförbrukning än densegare tvålitersmotorn.

Provveckan gav en medelförbrukning av 10,5 liter per100 km. Och det är definitivt inte en siffra att vara nöjdmed även om bilen har 4WD. Att säga att Octavia ärfyrhjulsdrdiven är dock en sanning med modifikation. Fördrivningen svarar den svenska Haldexkopplingen som vid normalkörning lämnar praktiskt taget allt vridmoment tillframhjulen. Vid minsta tendens till framhjulsspinn förs merkraft över till bakhjulen, dock aldrig mer än 50 procent.Det sker genom tryckförändringar i ett lamellpaket somsköts elektroniskt.

Haldex system reagerar mycket snabbare på varvtalsförändringarän de viskokopplingar som bland annat Volvo tidigare använtsig av i sina AWD-bilar. VAG-koncernen var först om att anammaden svenska konstruktionen. Sedan några månader tillbakahar även Volvo gått över till Haldex.

Jag fann Octavian väldigt kursstabil även påisigt underlag och märkte aldrig av något spinn påframhjulen när jag provocerade bilen under sväng. Somalltid med bilar som driver med båda hjulaxlarna märkerman oftast först problem med halkan när det ärdags att bromsa.

Det faktum att fyrhjulsdriften "maskerar" halka vid gaspådragoch kurvtagning ökar risken för att en förare troratt vägen har bättre friktion än den har.

Octavia är i det stora en alldeles utmärkt vinterbil.En bil väl anpassad för vinter borde också haytterspeglar med el-trådar. Det har dessvärre inteOctavia.

Octavia är en bil för den som uppskattar och behöverrejäla utrymmen både för åkande och last.Framstolarna är hårda men ändå bekväma.Stolshissen är utmärkt och detsamma gäller rattensom är ställbar åt alla håll. I baksätetär det mycket gott om plats med generös takhöjd.

Instrumentering och inredning är helt OK och påminneri mångt och mycket om sina finare kusiners. Men materialvali plast och annat känns litet simplare.

Octavia såldes till och med oktober i 3 000 exemplar.Det ger plats 18 i registreringsstatistiken strax före VolvoS80.
Annons
Annons
Annons