Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Skrotpremie som tog slut

+
Läs senare
/
  • Den som skrotar exempelvis en gammal risig Chevy Chevelle kunde ha fått drygt 32 000 kronor av den amerikanska staten – om inte pengarna hastigt tagit slut.Foto: General Motors
  • Nu tar den tyska polisen i med hårdhandskarna mot privatbilister som kör på Nürburgring med olagliga bilar.Foto: Rolf Gildenlöw
  • De punkteringssäkra däcken har blivit bekvämare att åka på. De har även blivit tryggare eftersom en spik inte längre behöver betyda stopp på motorvägen.Foto: Bridgestone

Den amerikanska regeringen följde i ett tidigt skede det tyska initiativet för att få fart på nybilsförsäljningen. Man erbjöd 4 500 dollar (drygt 32 000 kronor) i kontanter till den som skrotade sin gamla bil och köpte en ny. Men erbjudandet blev en sådan succé att budgeten sprack. Den miljard dollar som det amerikanska transportdepartementet avsatte till kampanjen Cash for clunkers tog helt enkelt slut. Så i väntan på att Vita huset och kongressen ska bevilja mer pengar har kampanjen stoppats.

Men enligt Detroit News kommer förmodligen ytterligare fyra miljarder dollar att beviljas inom kort.

Villkoren för att få de statliga pengarna är att man köper en ny bil som drar betydligt mindre bränsle än den bil som skrotas. Minst tio miles längre (1,6 mil) per gallon (3,79 liter) måste den nya bilen kunna köras. Bilen får heller inte vara mer än 25 år gammal. (TT Spektra)

Nu i augusti skärper polisen i tyska Reinland-Pfalz kontrollerna av alla fordon som färdas på och utefter vägarna kring den klassiska racerbanan Nürburgring. Banan är ju öppen även för allmänheten och nu har det blivit allt vanligare att banan och området kring Eifel trafikeras av olagligt modifierade, och mer eller mindre trafikfarliga, bilar.

Nu hotar polisen med regelbundna kontroller och körförbud på bilar som är trimmade eller ändrade och även på bilar vars ägare inte kan visa upp fordonets originaldokument (fotostatkopior accepteras inte).

Polisen har även befogenhet att ta bilarna i beslag för att hindra fortsatt färd. Kan bilarna inte återställas i lagligt skick får ägaren själv betala hemtransporten.

Och givetvis även själv ta sig hem med något annat transportmedel.

(TT Spektra)

Bridgestone har vidareutvecklat sina punkteringssäkra däck till en tredje generation. Det är tre saker man har förbättrat för att kunna nå en så bra komfort som möjligt, och samtidigt hålla nere rullmotståndet.

Däcken har fått ett nytt gummi som förstärker däckens sidor utan att göra dem nämnvärt hårdare, och som även ger bättre komfort än tidigare. När det gäller att sänka förbrukningen har man satsat på en ny stomme som ger däcken lägre vikt. Man har även satsat på en gummiblandning som ger mindre inre friktion, och på små flänsar som kyler däcket.

Poängen med punkteringssäkra däck är att man sparar vikt och utrymme eftersom bilen inte behöver ha reservdäck. Viktbesparingen betyder lägre förbrukning. Samtidigt minskar riskerna i trafiken då man inte behöver stanna för att byta däck. (TT Spektra)

Kurvtagningens trollkarlar. Så kallar Audi den utställning som öppnar på Audi-museet i Ingolstadt den 12 augusti. Utställningen är en del av företagets 100-årsjubileum och är koncentrerad till den epok då Audi tog fyrhjulsdriften till rallyvärlden med sin ur-Quattro.

Tolv rallybilar från 1983-86 ställs ut och utgör ett vallfärdsmål för rallynostalgiker.

Det börjar med ur-Quattron 1983 som var en bil som den flygande finnen Hannu Mikkola tog världsmästartiteln i rally med 1983. Bilen kördes också av Michèle Mouton, en av världens snabbaste kvinnor i rally. Året efter var det dags för Stig Blomqvist att ta världsmästartiteln i en annan fyrhjulsdriven Audi samtidigt som han hjälpte Audi till märkestiteln.

Utställningen håller på till 31 oktober 2009. (TT Spektra)

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons