Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Smart bil utom till priset

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Löjligt liten. Smart får många att falla i skratt eller lockar åtminstone till ett leende. Men någon förklädd moped är den då rakt inte trots sin litenhet. Längden är obetydligt över normalhöjden i en modern lägenhet.

Det här är bilen som verkligen gör skäl för sitt namn. Det är Smart på många sätt. Exakt två och en halv meter lång får den plats i snart sagt på vilken fri plätt som helst. På tvären mellan två andra bilar om det skulle krisa riktigt.

Två personer åker utmärkt ochtroligen relativt säkert. Bilen är visserligen litenmen man sitter högt, ungefär som i en stadsjeep. Ochden har speciella "krockblock" både fram och bak. Liksomkrockkuddar både framåt och åt sidorna. Ochsträckare samt belastningsbegränsare på bältena.

Visst är Smart bäst i stan men den duger faktisktför litet längre körningar också. Och denär användbar till och med under svenska vinterförhållanden.

Smart klarade sig mycket bättre än vad jag vågattro på halt underlag. Men visst skumpade och hoppade detrejält på ojämn sammanpackad snövägbana.Fram kom jag i alla händelser utan några andra problemän usel komfort. Den elektroniska sladdpareringen ärsäkert fundamentalt viktig för den förmågabilen faktiskt har att även fungera i halka.

Mikrobilen skapades i ett samarbete mellan Mercedes, numeraChrysler Daimler, och klocktillverkaren Swatch. Efter någraårs utveckling har Smart blivit av med en hel del av dentidiga bilens ofullständigheter. Den automatiska växellådanmed möjlighet till manuella upp- och nedväxlingar harblivit bättre i funktionen men är fortfarande enerverandeseg vid fullgasacceleration. Bilen är snabb, ofta förstde första tjugo metrarna, vid grönt ljus. Men sen dörden, som det känns, en lång stund vid varje uppväxling.Och det blir många eftersom bilen har sex lägen framåt.Jag körde den Smartvariant som har "mesta" motorn. Maxeffektenär 62 hästar och vridmomentet 88 Nm. Ingångsbilenmed 45 hästar kan inte vara alltför rolig att köradär fartgränsen är högre än 50 km/tim.

Man sitter högt, riktigt bekvämt och har utmärktruntomsikt. I stan är bilen enormt smidig men sin ringa längdoch mycket snåla vändradie. På stora vägenväsnas den en massa men uppför sig fortfarande anständigt.Växellådan gör dock ingen glad. Fullgaspådragger långa, "döda" luckor vid växling. Lådangår också att växla manuellt. Om man glömmersig vid nedväxlking växlar elektroniken ner. Behändigtmen allt annat än roligt.

En så här liten och lätt bil borde vara riktigtsnål. Det är den inte. Deklarationen på 5,1 literper 100 km höll inte utan hamnade en halv liter högre.Det jag upplevde som största problemet var att tanken bararymmer 22 liter. OK, runt 40 mils radie alltså. Inte påprovbilen. Den larmade för låg bränslenivåefter 15-16 mils körning. När jag sen tankade efterytterligare någon mils körning fick jag aldrig i merän cirka tolv liter. Klart enerverande.

I den svenska vintern funkade bilen som sagt oväntatbra. Men värmen tog väldigt lång tid påsig. När den väl kom räckte den till.

Smart har haft det tufft i portgången, kanske föratt den var före sin tid. Eller snarare att vi konsumenterinte var mogna än.

Priset är ju heller knappast någon draghjälp.Det finns småbilar som rymmer fyra åkande och merbagage till betydligt lägre pris.

En bit ner i Europa, inte minst på svenska semesterorter,är Smart en vardagssyn numera. Nu är Smart inte längreen vilt främmande fågel ens hos oss. Åtminstoneinte i de största städerna. I Stockholm finns numeratvå försäljningsställen för Smart. Meni provinsstäder som Gävle lär den aldrig bli någonvardagssyn!?

Till och med november förra året registrerades120 Smart i Sverige. Det gav en marknadsandel på 0,05 procent.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons