Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Smeker franskt över bulorna

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON  Utslätad. Citroen C5 har många företräden. Dit hör inte den diskreta formgivningen. Men den kan kanske locka fler än hittills att satsa på det franska märket.

Bra så in i Norden. Mensamtidigt så utslätad att den speciella Citroenkänslanhar svårt att infinna sig. Ända tills det gåröver ett fartgupp. En miss betyder inga problem. Bilen baraflyter över, oavsett fart. Om man så vill är dethär bilen för den som hatar bulor!
 
När det börjar gå undan ordentligtinfinner sig den alldeles unika Citroenkänslan. Det berorpå den gashydrauliska fjädringen som funnits i merän 50 år vid det här laget och som nu finns isin tredje generation. Bilen går att höja och sänkai fyra steg, bra vid krypkörning i djup snö.
 
I normala fall sköter datorerna läget.I 100 km/tim sänker fjädringen sig automatiskt, 15 cmfram och 11 bak, för gynnsammast möjliga bränsleekonomi.Vid 90 återgår bilen till normalläge. Om vägenär dålig och farten högst 70 höjer bilensig 13 millimeter.
 
Fjädringen kan ställas in i ett hårdaresportläge med en knapp. Bonus är att bilen alltid hållersamma läge oavsett hur hårt lastad den är. Ochnumera sjunker fjädringen heller inte ihop när bilenfår stå ett tag.
 
Bonus med det nya systemet är en knapp i bagagerummet.Normal lasthöjd är 65 cm men med knappens hjälpkan det minskas med 16 centimeter. Varje gång jag körCitroen förvånas jag över att ingen annan tillverkaretagit efter detta oslagbara fjädringssystem.
 
Citroen har väntat påen ny modell länge för Xantia och i ännu högregrad för storbilen XM. Den nya modellen CM är ett mellantingmellan modellerna i storlek. Den ersätter dock inte båda.En ny storbil är att vänta.
 
Citroenfreaken är nog besvikna litet till mans.C5 är ingen bil som sticker ut i mängden. Iställetär den förvånansvärt anonym. Det ärkanske så att Citroens formgivare har kommit fram till atten riktigt bred kundkrets kräver att inte en bil stickerav mot det allmänna skönhetsidealet alltför kraftigt.Troligen vågar fler än tidigare välja Citroentack vare den utslätande formgivning C5 fått.
 
C5 är en mjukis i det mesta. Det gälleri hög grad sätena. Stoppningen i stolarna fram ärpå gränsen till svampig. Men visst, mjukheten bidrartill den totala komforten. Inställningsmöjligheternamed ratt som är flyttbar i alla riktningar gör det enkeltatt finna en bra körställning. Förarplatsen ärnäst intill tysk i sin överskådlighet. Det endasom inte är helt perfekt är radions fjärrstyrningvid ratten. Ska göra det enklare för föraren, jagsåg det tvärtom.
 
Körmässigt är bilen utmärkti praktiskt taget allt. Jag ger ger dock minus för en i vissalägen trixig låda. Och för risig sikt bakåt.Annars är det mycket som talar för C5. Utmärktautrymmen för fem åkande är ett. Bak sitter manmöjligen djupt men har gott om plats både förben och huvud.
 
Bagageutrymmet är osedvanligt väl tilltagetoch kan dessutom lätt utökas om man fäller ryggstödet,som är delat 60/40. Volymen är drygt 450 liter i normalafall och kan som mest ökas till 1650.
 
Detaljkvaliten förefaller riktigt bra. Ochdet finns gott om förvaringsutrymmen, bland annat lådorunder framsätena. En bra detalj är de dubbla solskydden(som hos Saab).
 
Allt är dock inte bra. En riktigt trist missfinns i de snygga öppningshandtagen i dörrarna invändigt.De är dessvärre skitsvåra att öppna. En viktigfaktor för att C5 kan få framgång även blandkräsna svenska köpare är priset. Citroen sänkteförra året sina priser radikalt och förklaradeatt man i fortsättningen har nettopriser. Det verkar ha getteffekt, efter sänkningen har Citroens marknadsandel ökatmärkbart.
 
I vilket fall som helst är startpriset 159900kronor mycket prisvärt. Nästa fråga är andrahandspriset.Det blir nog också anständigt utifrån det lågautgångspriset.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons