Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snålaste bilen kan bedra visheten

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Snålis. Suzuki Alto i ny upplaga är liten och smidig som stadsbil. Långresor är inte speciellt roliga. 15- 20 mil går dock an om man inte har för höga komfortkrav.

Sveriges bensinsnålaste bil. Så säger reklamen. En av de billigaste också. Baspriset 79 900 kronor låter onekligen sympatiskt. Det handlar om den nya generationen av Suzuki Alto.

Annons
Ingångspriset avser en bil som inte borde få säljas som ny, i alla fall inte i ett land med höga krav på trafiksäkerhet.
Generalagenter tar ofta hem "snikbilar" i en modellserie, ofta inte för att de tror sig lyckas sälja speciellt många. Skälet är att kunna erbjuda ett lockande pris:
"från 79 900 kronor."
Torbjörn Lundgren är informationschef hos Olle Olssonbolagen i Uppsala, Suzukis generalagent i Sverige:
- Vi räknar med att mellan 30 och 40 procent kommer att köpa instegsvarianten av Alto eftersom priset är oerhört viktigt i den här kategorin.
Det tycker jag är riktigt illa. Inte att folk försöker köpa sin nya bil så billigt som möjligt. Däremot att ett bilföretag vill sälja bilar som är så strippade att självklar säkerhetsutrustning saknas.
Ingångsmodellen av Alto saknar nämligen låsningsfria bromsar, ABS. Däremot har den liksom övriga Alto-varianter dubbla krockkuddar fram. Det går inte att köpa bilen med sidokrockkuddar.
El-värmda stolar är, om inte en direkt säkerhetsgrej, så i alla fall oerhört viktiga ur komfortsynpunkt i vårt klimat. Stolsvärme får man klara sig utan i Alto. Att strålkastarspolning saknas är vid jämförelse av mindre vikt.
Allt nog, priset för en bil är viktigt för det stora flertalet köpare. Provbilen var förstås ingen snikvariant. Den hade såväl ABS-bromsar som styrservo och AC samt metallicklack. Därtill centrallås och elhissar fram. Och plötsligt är priset sexsiffrigt. 105 900 kronor står det på prislappen.

Med den vetskapen känns inte bilen så där fasligt billig längre. Jo möjligen när man sitter och kör och hemskt mycket önskar att den uppförde sig litet stabilare på vägen, hade litet lägre ljudnivå och ett inte fullt så trångt baksäte och bagagerum.
Det låter mycket i kupén redan i stadsfarter. Det må låta motsägelsefullt men jag upplevde faktiskt bilen som trevligare både ljud- och åkmässigt i 110 än i 70 km/tim... I motorvägsfart gäller det dock att passa ratten ordentligt, bilen är nämligen i hög grad spårkänslig samtidigt som styrningen inte kan sägas vara distinkt.
För att ingen ska tro att jag bara gnäller så konstaterar jag att växellådan är okej samt att bromsarna känns utmärkta. Och den snåla vändradien är perfekt i stan...

Instrumenteringen är helt OK om man bortser från det allmänna intrycket av plastig interiör. Däremot är det svårt att få bra körställning eftersom ratten inte går att justera. Inte heller stolshöjden är ställbar. Framstolarna har så korta dynor att även jag med min ringa längd, strax över 170 cm, saknar lårstöd. Ryggen däremot har bra sidostöd.
Bilen är så smal att två välväxta personer fram i stort sett sitter axel mot axel. Bak är takutrymmet hyfsat men benutrymme är det ont om. För att en medellång person ska rymmas krävs att stolen framför inte står i något av sina bakersta lägen. Bagagerummet är så lågt att en fylld matkasse inte ryms upprätt under insynsskyddet. Om inte fler än två åker i bilen går det förstås att fälla fram ryggstödet och öka på lastvolymen rejält.

Motorn är visserligen bara på en dryg liters volym men räcker ändå till för att göra den knappt 800 kilo lätta bilen riktigt pigg. Och den är inte speciellt bränsletörstig heller. Deklarationen är 5,1 liter per 100 km, vilket gör den till den bensinsnålaste bilen med konventionell motorteknik.
Nu klarade jag inte Alton så billigt. Snittet blev 6,2 liter. När jag hämtade bilen hade den bara rullat 50 mil. Troligen sjunker förbrukningen när bilen gått till sig några hundra mil.
Jag avslutar med en liten reflektion:
Med 80 000 kronor att satsa på ett bilköp skulle då i varje fall jag titta på en en bättre begagnad och inte fullt så liten bil.
Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons
Annons
Annons