Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Sonata hoppar framåt

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HIILDINGSON Ny look. Den ansiktslyftning Hyundai Sonata nu fått ger modellen ett såväl fräckare som elegantare utseende med drag av flera konkurrenter.

Koreanska Hyundai är ung som biltillverkare men redan en av världens stora. Nya modeller kommer i rask takt och är inte längre bara billiga (i dubbel bemärkelse).

Koreanerna lär sig snabbt. Den senasteuppgraderingen av den stora bilen Sonata är ett klart hoppframåt vad gäller såväl utseende ut- ochinvändigt som kvalitetskänslan.

Flertalet som sneglar på en stor och ganska lyxig bilsom Sonata föredrar säkert en V6-maskin under huven.Provbilen hade en tvåliters fyrcylindrig motor i kombinationmed automatlåda.

Bilen går mjukt och smidigt, faktiskt så att mankan tror att motorn faktiskt har sex cylindrar. Ända tillman trycker på gasen. När varvtalet blir högtär det ingen risk att ta miste, då låter maskinennäst intill plågad.

Omkörningsresurserna med den fyrstegade automatlådanär inget direkt att yvas över.

Men det här är en bil där komfort gårföre sportiga köregenskaper. Det märks välatt USA är Sonatas största marknad. Stolarna, hämtadefrån ännu större XG, är pösiga och mjuktstoppade och fjädring/dämpning är också klartkomfortinriktade.

Framstolarna är bra och mindre bra. Bra är att sitsenlätt kan höjas/sänkas både i fram- och bakkant.Sämre är att dynan är ganska kort och att ryggstödetinte är steglöst ställbart.

Kupén är ljus och rymlig. Bak är benutrymmetkungligt, möjligen kan långa personer klaga påtakhöjden.

En annan sak som visar att bilen är framtagen med specielltanke på USA-bilister är att ratten vippas med en litenspak vid sidan av rattstången.

Det här är alltså en bil att åka bekvämti först och främst. Och ur den synvinkeln fungerar denmycket bra.

Automatlåda är förstås inte fel. Denväxlar mjukt och smidigt men kan även skötas manuellt.Jag provade några gånger men tröttnade ganskasnart. Skulle man glömma växla upp eller ner spelardet ingen roll, föraren är hela tiden i händernapå lådans datorprogram.

Ljudnivån i Sonata är klart lägre äni tidigare versioner. Från bakhjulen tränger dock endel vägljud in som påverkar bullernivån främsti baksätet.

Detaljkänslan på nya modellen är högreän tidigare. Det går igen i det mesta, från reglagetill det faktum att förvaringsfacken har "halkfri" botten.

Bilen är ganska tung och det påverkar förståsbränsleförbrukningen. Den är 10,1 liter per 100km, obetydligt under noteringen för den starkare V6-maskinen.

Sonata försöker slå sig in bland de storaelefanterna, storleksmässigt matchar den Volvo S80 och Saab9-5.

Sonata ger inte hög status men en väldigt välutrustad bil till lågt pris. Automatisk klimatanläggningär standard. Däremot saknar den (i likhet med Saab 9-5)sidokrockgardiner.

Ingångspriset är knappt 170 000 kronor. För235 000 får man en version med V6-motor där automatlådaoch läderklädsel är standard.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons