Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Sportig spanjor ...men lite väl bullrig, que?

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Farthunger? Frontpartiet på Ibiza, liksom på syskonsedanen Cordoba, ser i mina ögon fräckt ut och understryker modellens sportiga framtoning.

Spanska Seat har nischats som det sportiga bilmärket i den stora VAG-familjen. Lilla Ibiza har kommit i nytt utförande. Det är i grunden samma bil som Polo hos VW och Fabia hos Skoda.

En trevlig liten krabat faktiskt som man utan besvär klarar riktiga långresor i. Jag har provat. Den stora invändningen är samma som för många andra relativt små bilar; ljudnivån är okomfortabelt hög på grov asfalt när man kommer upp i fart. Som bekant är grov asfalt vanlig på våra vägar.
Seat är märket inom VAG-koncernen som ska stå för det sportiga. När det gäller nya Ibiza tycker jag att man lyckats bra i detta avseende.
Bilen ser sportig och och ger också ett sportigt intryck på vägen. Den är ganska hårt fjädrad och har förvisso en hel del körglädje att bjuda. Bilen uppför sig utmärkt när den pressas på kurvig väg även om jag upplever styrningen som litet för lätt.

Provbilens maskin på 1,6 liter och 110 hästar ger den lilla bilen goda prestanda för omkörningar. Det finns också två mindre motorer i sortimentet. Växellådan är lättarbetad.
Som arbetsplats är nya Ibiza inte alls oäven. Förarstolen ger bra sidostöd och bidrar till en bekväm resa. Stolshissen är lätt att hantera och ryggstödet är steglöst ställbart. Likheten med andra bilar inom koncernen är tydlig där liksom på många andra punkter. Ratten är ställbar i alla ledder varför det bör vara lätt för de flesta att finna en behaglig körställning.
Bilen har väl tilltagen takhöjd både fram och bak. Två personer sitter hyggligt i baksätet förutsatt att framstolarna inte står långt bakåt. Då blir det klen med knäutrymme.
Last är inte Ibizas starkaste sida. Luckan öppnar rejält och har bra inre stängningsgrepp. Tyvärr är tröskeln hög och lastvolymen tämligen klen.

Den som gillar bilen men inte tycker lastrummet räcker till kan å andra sidan köpa Cordoba, som är en Ibiza med ryggsäck i storlek large. Den extra lastvolymen höjer priset med 10 000 kronor.
Bilen ger ett påkostad intryck invändigt, inte minst genom den smakfulla instrumentpanelen i grått och svart. Tyvärr ger det gråfärgade partiet besvärande reflexer i vindrutan i vissa belysningar. Instrumentbelysningen är röd, inte ovanligt hos VAG. Audi har till exempel samma färg. Jag, eller snarare mina ögon, ser ingen vits med det röda ljuset.
Instrument och knappar är lätta att läsa av och hantera. Ett undantag dock. Klimatanläggningens panel sitter opraktiskt längst ner på mittkonsolen.
Seat är det klart minst sålda märket inom VAG-koncernen. Man kan fråga sig varför eftersom modellerna från Spanien är lika mycket Volkswagen eller Audi som vad Skoda är.
Första halvåret i år nyregistrerades inte fler än 1204 Seat alla modeller inräknade. Ibiza/Cordoba stod för merparten, 739 stycken. Seats halvårssiffra var en minskning på drygt 300 bilar jämfört med samma tid förra året.
Också Skoda, VAG:s andra budgetmärke, tappade mark på en totalt ökande marknad. Siffran var 4901 bilar, en minskning med 149.
Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons