Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Stärkt minsting i Mazdas familj

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Uppiffad. Mazdas minsta höghus Demio har fått nytt utseende fram med Mazdas nya �grin�.

Tripp, trapp, trull. Mazda erbjuder tre höghus � en biltyp som går under benämningen flexbil, MPV och familjebuss. Kärt barn har många namn. GD har provat den allra minsta, Demio.

De övriga från den japanske tillverkarenär Premacy och storbilen MPV.

Ingen av bilarna har vunnit några större skarorav svenska köpare. Förra året nådde Demiooch Premacy ungefär 370 registreringar var och hamnade aningenföre 100-strecket i statistiken över nya bilar. MPVsåldes i knappt 200 exemplar.

Välkommen uppgradering

Demio har funnits några år nu, modellenlanserades på hemmamarknaden 1996 och blev snabbt bästsäljare.Hit kom bilen 1998. Nu har den fått en välkommen uppgraderingav motorn. Den tidigare maskinen på 1,3 liter var tämligenklen. Den nya på 1,5 liter och 75 hästar/116 Nm ärpiggare och smidigare. Men med litet last är omkörningsresursernaändå klart begränsade.

Bränsledeklarationen på 6,3 liter/100 km spräcktejag med precis en liter. Förklaringen är delvis kylanoch snön under provveckan.

I och ursteg är lätt på grund av bilens rejälahöjd. Fram sitter man riktigt bra i samma typ av stolar somi 323. Det innebär att förarsätet är justerbartbåde fram och bak.

Inte bekväm att åka i

I baksätet har man visserligen gott om platsför huvudet och normalt sett även för benen. Menbekvämt åker man inte.

Därtill är ryggstödet alldeles för upprättstående.En finess är att hela sätet kan skjutas framåtvid behov. Det betyder att man får plats för mer bagagemed barn eller inga passagerare alls bak. Sätet kan vid behovfällas framåt i en eller två lika breda delar.

Tre personer bak kan man glömma om det inte handlar ombarn.

Också Mazda tycker det. Annars hade det funnits nackskyddoch trepunktsbälten också på mittplatsen.

Bakluckan är mycket stor och lasttröskeln ärlåg. Gapet för last är alltså mycket bra.Personer längre än 175 cm får se upp närluckan är öppen. Annars är huvudet i farozonen.

Bilen tillhör inte dem som ger körglädje. Menden är lättkörd och uppför sig städat.En av uppgraderingarna är att styrservon numera styrs aven elektrisk motor. Den kräver energi bara när rattenvrids. Viktigare är dock att låsningsfria bromsar numeraär standard. Det är också dubbla krockkuddar fram.

Rejält surrig

Bilen är rejält surrig i landsvägsfartäven om ljudisoleringen har förbättrats. Mycketvägljud tränger in. Det var inga problem att fåvärme i kupén men litet betänkligt var att jagmisslyckades med att få isfritt på övre delenav främre sidorutorna vid tio minusgrader. Detta trots långresa.

Bilen är ganska välutrustad men i mina ögonviktiga två detaljer saknas - strålkastarspolningoch mätare för yttertemperatur. Detta trots att Demiohar likadana mätartavlor som 323. Och den senare har visningav yttertemperaturen.

När bilen kom var priset precis under 100 000. Nu hardet stigit med övert 20 000. Men visst, Demio är "mer" bil numera.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons