Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Stylad och stärkt gubbil

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Nytt grin. Den uppgraderade versionen av sjätte generationen av Mazda 323 känns igen på ny grill och nya strålkastare.

Mazda 323 har på ålderns höst piffats upp både till utseende och funktion. Därtill har modellen fått två nya motorer. Om man så vill kan man kalla nuvarande 323 för generation �sex plus.�

Det blir av allt att döma den sista i raden.Ersättaren till 323 blir en helt ny modell framtagen tillsammansmed Ford. Den får med all säkerhet ett nytt modellnamn.

Mazda 323 har blivit känd för två saker, åtminstoneav vad jag snappat upp. Den ena är att den är en "gubbil",den andra att modellen har väldigt stor andel nöjdaägare.

I Motors årliga enkät där ägare ger betygåt sina bilar var just 323-ägarna de som var allramest nöjda med sina. Vilket förstås Mazda inteär sena att basunera ut.

323 finns i en sportigare F-version med fem dörrar somska locka litet yngre publik. Själv har jag kört sedanversionen,alltså den som äldre oftast väljer.

Och den är inte fy skam även om varken körandeteller bilen som sådan bjuder på några som helstaha-upplevelser. Detta är en bil att frakta folk och godsmellan punkt A och punkt B på ett vettigt och effektivtsätt.

Och det gör den nya versionen av 323 utan vidare. Bilenär onekligen lättkörd. Man bara sätter sigvid ratten första gången och känner sig hemmadirekt.

Rörlig dyna

När jag väl upptäckte att dynan påförarstolen är höj- och sänkbar bådei fram- och bakkant var det lätt att finna bra körställningtrots att ratten bara kan vippas. Den är för övrigtläderklädd och ger ett skönt grepp.

Framstolarna är behagliga även om jag vid litetlängre körning hade önskat fastare stoppning iryggstödet. Baksätet är fullt godkänt förtvå normalstora.

Nya ingångsmotorn är pigg och gör ett gottarbete utan speciellt hög bränsletörst. Jag vardock inte i närheten av deklarationen på 7,5 literper 100 km. Det blev en dryg deciliter till. Mycket av körningenskedde dock i stan, det var kalla dagar och dessutom var bilenfärsk.

Ljudisoleringen har förbättrats. Bilen är ganskatyst även ute på landsvägen men när asfaltenär grov leds en hel del vägljud in. Och grus som sprutarupp i hjulhusen smattrar rejält.

Bilen känns stabil och välbalanserad. När jagprovocerade med kraftiga undanmanövrar upplevde jag dockbakvagnen i mjukaste laget.

Mer påkostad

Bilen har förstås låsningsfria bromsar.Dessutom är antispinn, fyra krockkuddar fram och bältessträckarefram standard.

Jag fann 323 mer påkostad i materialvalet än tidigare.Men det finns ändå ett par plumpar i protokollet.

Alla förvaringsutrymmen har hårda fortfarande ochhala bottnar. Värre är snålheten i bagageutrymmetmed simplast möjliga gångjärn.

Insidan av bakluckan är befriad både frånhandtag och täckande skiva. När man trevar med handenför att få grepp att stänga luckan möterfingrarna råa och vassa plåtkanter.

Nedgång

Mazdas nybilsgaranti gäller upp till fem år.Det är bra. Rostskyddsgarantin är sex år. Detär snålt.

323 såldes i cirka 1 800 exemplar förra året,en kraftig nedgång jämfört med 1999. Generalagentensmålsättning i år är, uppgraderingen tilltrots, oförändrad försäljning. Konkurrensenfrån nyare modeller i klassen är onekligen svår.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons