Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Sväljer med elegans

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Gapar stort. Bakluckan öppnar högt och innanför finns massvis med plats. Det går också att öppna enbart bakrutan, praktiskt när man ska lägga in mindre prylar.

Citroen har fått luft under vingarna igen. Det beror till stor del på nya C5 men också märkets strategi att tillämpa nettopriser verkar ha betydelse.

Hur ska man annars tolka det faktum att gamlamodellen Xsara har tredubblat sin marknadsandel första halvåreti år jämfört med samma period förra året?Xsara, just nu mest sålda Citroen på den svenska marknaden,intar ändå en ganska undanskymd placering (plats 29med 1287 registreringar).

Mellanklassaren C5 går förstås snart förbi.Bilen började säljas i april och hade till och med augusti899 registreringar.

Förutsättningarna för C5 har nu ytterligareförbättras genom att en Breakversion nu finns att tillgåpå den kombitäta svenska marknaden.

Citroens ökning i Sverige var 67 procent. Märkethar därmed 1,87 procent av totalmarknaden, fortfarande enganska blygsam del.

Totalt sålda Citroen första halvåret i år652 000 fordon, en ökning med nära tio procent jämförtmed samma period förra året.

C5 break är en riktig storlastare med en hel del praktiskafinesser. Vad sägs om att kunna sänka lasthöjdenmed upp till 16 cm bara genom att trycka på en knapp innanförbakluckan. Motorn behöver inte vara igång. Höjdenär som lägst 49 centimeter. Lastförmåganär 600 kilo, mycket bra.

Finessen är en bonus på Citroens elektroniskt styrdahydrauliska fjädring som ger oöverträffad komfortoch som alltid håller bilen i rätt nivå oberoendeav last. Det är oroande lätt att glömma bort allafartbulor...

Fjädringen ställer också om höjden automatisktberoende på hastighet. Föraren kan höja karossenmanuellt till exempel vid körning i djup snö.

Lastutrymmet har en finess som jag intes stött påtidigare. Jag har många gånger varit tveksam tilleleganta inredningar i ljusa färger i lastrum på kombibilar.Citroen är också elegant, men det finns ett alternativsom gör att man vågar lasta saker som kan tänkassolka ner en ljus heltäckningsmatta. Golvmatten är nämligenvändbar. Den har också en sida med svart och tåliggummiyta. Smart! Lastnät för småsaker ärstandard.

Bilen är byggd för högsta möjliga komfort.Det gäller även sätesstoppning, mjukt och behagligmen i mitt tyckte kanske i mjukaste laget.

Förarstolen kan hissas men sittvinkeln går inteatt ändra. Ratten är helt ställbar. Förarmiljönär i det stora hela alldeles utmärkt. Hastighetsmätarenär lättläst och har "svensk" gradering.

Baksätet ger mycket bra utrymme både för huvudoch knän och erbjuder anmärkningsvärt vältilltagen axelbredd.

Tvålitersmotorn jobbar mjukt även om den kännsoväntat tunn på låga varv. Medelförbrukningenunder provveckan hamnade på 9,2 liter per 100 km, vilketjag tycker är i mesta laget. Deklarationen är 8,4.

Om jag ska klaga på något körmässigtär det att växellådan inte är världensroligaste.

Säkerhetsutrustningen med bland annat sex krockkuddarförefaller övertygande. Det ska bli intressant att seresultatet av det europeiska NCAP-provet. Svaret ges 27 november.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons