Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Taxifavorit har laddat om

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Slankare. Nya E-klass kombi har fått litet slankare och mjukare linjer. Utökad lastkapacitet är en sanning med modifikation. Det gäller utrymmet under det automatiska insynsskyddet.

Nu är den här, den taxi som i varje fall förare och taxiägare uppskattar mest - kombimodellen av Mercedes E-klass. Sedanmodellen kom i nytt utförande förra året.

En mycket bra kombibil har blivit ännu bättre. Och runt tio procent dyrare. Priset börjar strax under 400 000-kronorsvallen men skjuter lätt kraftigt i höjden. Provbilen med 3,2-liters sexcylindrig motor, läderklädsel och diverse andra tillägg skenar upp till 550 000. Onekligen svettigt. Trösten är ett garanterat högt andrahandsvärde.
Nästan var tredje taxi är en Mercedes men Volvo har tagit över som mest sålda taxi. Med nya E-klass kombi tänker Mercedes återerövra tronen. Mercedes nöjer sig inte bara med bilen som sådan utan lockar också näringen med ett speciellt taxipaket med serviceavtal och förlängd garanti på drivlinan, tre år mot normalt två. Dessutom ingår finansiering och ett komplett försäkringspaket.
Detta ska enligt kalkylerna inom tre år öka försäljningstakten till taxinäringen från 700 bilar per år till 1600.

Bilen är förstås också ett alternativ för folk med krav på stil och elegans i kombination med stor lastkapacitet. Målet med E-klass kombi för resten av det här året är tusen bilar.
Föregångaren, som började tillverkas 1996, hann säljas i mer en en kvarts miljon exemplar. Även många Mercedesköpare är med andra ord lastbara.
Lastbar är just vad nya kombin är. Den rymmer 960 liter under den automatiska gardinen vid fönsternivå. Det är klart mer än i föregångaren men eftersom aktern gjorts betydligt mer rundad tappar nykomlingen litet volym där. En totalrymd med fällt baksäte på i det närmaste två kubikmeter är dock inte så illa. Volvo V70 har som jämförelse faktiskt ytterligare några liter volym att skryta med.

Insynsskydden till kombibilar brukar vara ett elände att hantera. Inte i nya E-klass, där sköts gardinen med en elmotor. När dörren öppnas åker skyddet upp, när man stänger dras det ner igen. Bakluckans lås stänger för övrigt elektriskt. Bakluckan stannar i den höjd man önskar när den väl kommit över taknivån. Praktiskt.
Under en fjäderavlastad lucka i lastgolvet finns en hel rad fack för småprylar. Reservhjulet är av nödtyp och tar inte så stor plats.
Det finns gott om praktiska detaljer för den som vill lasta mycket i sin E-kombi. Sex lastöglor till exempel.
Många av lastfinesserna kostar extra, till exempel den elmotordrivna lastlucka som når 40 cm bakom bilen och som klarar 200 kilos belastning. Som extrautrustning går det också att köpa en bil med passagerarstol som har fällbart ryggstöd. Även en bakvänd extrasoffa som trollas bort under golvet när den inte behövs finns som tillbehör.

I den digra tillbehörslistan finns också strålkastare som svänger med bilen, precis som Citroen hade för så där 30 år sedan. Det kräver att man satsar på Bi xenon-belysning för cirka 10 000 kronor.
Interiören är lika sparsmakad och elegant som i E-klass sedan. Och förarmiljön lämnar inte mycket i övrigt att önska. Jag gillar Mercedes farthållare skarpt. Otroligt enkel att ställa in och justera till exakt den fart man vill att bilen ska hålla.
Elektroniskt styrda bromsar, luftfjädring bak, elektronisk sladdparering och individuell klimatanläggning hör till bilens standardutrustning. Man åker tyst och bekvämt i detta landsvägslok.
Motorn i provbilen var V6:an på 3,2 liter som jobbar utmärkt tillsammans med den femstegade automatlådan, som är standard i 3,2-utförande. Och bränsleförbrukningen var klart överkomlig för en så stor bil. På långkörning var den strax över en liter per mil. Snittet inkluderande många småkörningar och blev 1,2.
Det här är helt klart en bil som bjuder på resa i första klass både för förare och passagerare. Priset är också satt därefter.

OLLE HILDINGSON
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons