Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Titta, en...moped!

/
  • Foto: LASSE HALVARSSON Fyrhjulig moped. ECE-moppen må ha små yttermått men visst ser den mer ut som en bil än som en moppe.

När jag gasar för fullt och hastighetsmätaren envist pekar på 45 km/tim känns det litet tungt. Inte minst eftersom mätarskalan slutar först vid 120. Samtidigt bullrar det så häftigt i kupén att ljudet från radion drunknar.

Jag har kört runt en timme eller tvåi Gävletrafiken med något som ser ut som en minibilmen inte är det.
 
De som låg efter mig verkade ändåta min senfärdighet med ro. Till sist rann det dock överför en kille med bakåtvänd keps i en BMW 5-seriebil.Han kastar sig förbi kön på tre fordon med migförst som stoppkloss.
 
Fordonet har fyra hjul, två dörrar, el-fönsterhisstar,fjärrlås, radio, elektrisk taklucka, bälten ochen rad andra finesser. Det handlar inte om en bil. Ege ären EUmoped.
 
Normalt får en EU-moppe inte ha störremotor än 50 kubik. Ekes motor har tio gånger störrevolym. Regeln kringgås med dieselkonceptet..
 
Till skillnad från en bil kräver Ekeinget B-körkort. Ett traktorkort eller förarbevis förEU-moped räcker. Förarbeviset är relativt enkeltatt fixa förutsatt att man fyllt 15 år.
 
Den som en gång klarat det teoretiska provethar kortet för all framtid. Oavsett vilka trafikförseelserinnehavaren begår kan beviset inte dras in!
 
Vilka köper nu EU-moped med pris som vida överstigerbilligaste versionen av en alldeles utmärkt liten bil somSkoda Fabia för att ta en i högen? Eller varförinte en Nissan Micra. Eller en Renault Clio. För att nu intesnacka om instegsversionen av Hyundai Atos för 70 000 spänn.
 
- Kunderna är rikemansbarn, rörelsehindradeoch personer utan körkort eller äldre som tycker attdet är dags att sluta köra bil, säger nyblivneåterförsäljaren för Eke-bilen, förlåtmopeden, Rickard Nironen på Maskincenter i Gävle.
 
380 exemplar är hittills sålda i Sverige.Långt över 100 000 för något som kan sägasersätta Epa-traktorn förefaller i mina ögon väloblygt. Nironen håller med om att ett pris på, låtoss säga, 49 000 skulle vara mycket mer lockande. Det ärprecis hälften mot vad basmodellen kostar, det vill säga98 000 kronor. Provexemplaret kostar alltså ytterligare27 sköna tusenlappar. Man kan bli svettig för mindre.
 
"Bilmopeder" brukar ha plastkaross. ItalientillverkadeEke har ram och kaross av aluminium och är krocktestad i56 km/tim i en så kallad offsetkrock samt vid påkörningfrån sidan i 50 km/tim. Efter båda krockarna var såvälinredning och framrutan intakta och dörrarna gick att öppna!Det garanterar å andra sidan inte att den eller de åkandeskulle ha överlevt.
 
Man sitter förvånansvärt behagligt.Ratten är fast och innehåller ingen krockkudde. Tvåpersoner ryms utan att behöva trycka axlarna mot varandraoch man sitter helt OK.
 
Instrumenteringen skulle kunna sitta i vilken litenbil som helst. Utrymmet bakom framstolarna är lätt åtkomligtvia en stor baklucka. Där ryms utan vidare matkassarna fören familjs veckoinköp.
 
Det minst roliga är Ekes motor och framdrivningssystem.Dieselmotorn knattrar kraftigt på tomgång. Tro inteatt det blir behagligare under körning. Oljudet i kupénär öronbedövande under den gummibandssega accelerationenupp till fartgränsen.
 
Lyxmodellen som jag körde har el-driven taklucka.Den stängs automatiskt några sekunder efter det attmotorn stängts av. Jag skulle gärna avstå denfinessen liksom fjärröppning av låsen och eldrivnarutor mot en anständig ljudisolering till motorrummet istället.
 
Jodå, Eke funkar på vintern också.Värmen tog tid på sig men känns inte alls pjåkig.Och bakrutan har el-trådar liksom torkare. Provbilen saknadevinterdäck. Mopeder behöver inte sådana. Men vinterdäckfinns att köpa.
 
Eke har liksom de allt populärare tvåhjuligaEU-mopederna steglös transmission. När man gasar börjarmotorn driva. De tvåhjuliga moppar jag kört har startatmjukt. Det gäller inte Eke som gick igång med ett litethopp oavsett hur mjukt jag behandlade gaspedalen.
 
Den fyrhjuliga mopeden är väldigt smidigi stadstrafik med perfekt runtomsikt och ytterst liten vändradie.Något som förvånade mig var hur liten uppmärksamhetenden väckte.
 
När jag i vintras åkte omkring i "riktiga"bilen Smart från Mercedes, exakt lika lång eller kortsom Eke (250 cm), var det många som vände sig om.
 
Folk tror väl att Ege är en ny Microbil,bara mer alldaglig i formerna än Smart. Att det är enmoped upptäcker nog främst de som hamnar bakom.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons