Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Trail Blazer i ny kostym

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Mjuk tuffing. Nya modellen av Trail Blazer är lika kolossal som föregångaren men har ett mjukare formspråk. Jag hörde många positiva omdömen om utseendet under provveckan.

Amerikanska stora fyrhjulsdrivna bilar har speciell dragningskraft på många bilälskare. Chevrolet Trail Blazer i sitt nya utförande är en av de mer häftiga fullstora SUV-modellerna på marknaden.

Det finns starka konkurrenter från Japanoch numera även Korea. Jag gissar att Made in USA fälleravgörandet till Trail Blazers förmån i mångafall även om konkurrenter rent objektivt står sig välvid en jämförelse.
 
Nya Trail Blazer har ganska mjukt rundade former.Kanske är det därför man inte tycker att bilenser förfärligt stor ut. Men det är den, nästanfem meter lång och inte så långt fråntvå meter på höjden och bredden. Den ryms precisinnanför strecken i en normal p-ruta i Gävle. Minstalilla slarv och någon bit av bilen sticker utanför.Om inte annat så det standardmonterade draget (som i ochför sig går att plocka bort). Trail Blazer ären bil man klättrar upp i. Ändå är stegetupp i sätena eller ner på marken igen inte specielltbesvärligt utan rent av bekvämt. Fast fotsteget påsidan är mest till besvär. Risken är stor att mansmutsar ner byxbenen.
 
Väl på förarplatsen ser man nerpå omgivningen. Motorhuven ger känsla av att man sitteri en lastbil. Körupplevelsen är dock långt därifrån.
 
Däremot kommer Trail Blazer att fungera ungefärsom en lastbil i händelse av krock. Inte nog med att denväger nära 2,2 ton. Bilen är kraftiga sidorambalkar.
 
De är sammanbundna med hela åtta tvärbalkar.Konstruktionen ger ett extremt vridstyvt chassi, vilket innebärfördelar vid off road-körning.
 
Balkarna "förstör" samtidigt den energiupptagandestruktur som alla vanliga bilar har. Trail Blazer blir därfören brutal motståndare i varje krock.
 
Provbilen var en fullutrustad LTZ-version med blandannat regnsensor, färddator och elinfällbara ytterspeglar.Redan grundmodellen har automatlåda, fyrstegad och smidig.Och skinnklädsel. Framsätena är ganska skönaoch har förstås el-inställning. Skålningenär dock obefintlig och i kombination med glatt skinn innebärdet att man hasar omkring i kurvorna.
 
Bagagevolymen är nära 1200 liter. Lasthöjdenär besvärande stor. Kassar och småsaker kan läggasin där bak utan att den stora luckan behöver öppnas.Fjärröppnaren har också en knapp där manöppnar enbart bakrutan.
 
Volymen inne i bilen är enorm. Men väldigtgrå, trist och plastig läderklädseln till trots.När man ser till bilens yttre kan ett pris på 400 000förefalla rimligt. Det känns mindre motiverat närman ser till interiören.
 
En inbyggd "bandspelare" kan ta emot röstmeddelandenpå upp till två minuter. Passagerarna bak kan styraklimatanläggningens bakre utsläpp själva och harockså tillgång till hörlursuttag och audikontrollför egen ljudupplevelse. Dubbla glasögonfack i taketoch fyra mugghållare är givna.
 
Förarplatsen är häftigt amerikanskpå gott och ont. Mest det senare. Många mätareförvirrar mer än hjälper. Blinkerspak med bådetorkar- och farthållarfunktion är "fipplig"..
 
Ratten har en hel rad knappar som ska underlättakörningen. Så kanske det är men troligen förstefter en rejäl tillvänjningsperiod. Jag hade dåi alla fall svårt med handhavandet.
 
Jag tog faktiskt till instruktionsboken vid ettpar tillfällen. Det borde jag inte ha gjort.
 
Den klarade inte att bläddras i. Efter mittbläddrande består den nu till stora delar av lösbladssystem.Min fromma förhoppning är att bilen har bättrekvalitet än boken.
 
Bilen är under normala körförhållandenbakhjulsdriven. Även när hjulsläpp får automatikenatt koppla in framhjulen fördelas den mesta kraften bak.Vid besvärligt väglag kan man koppla in 50-50-fördelningav motorkraften. För riktigt tuffa förhållandenkan också ett lågväxelområde väljas.Frigången är oväntat låg, 17 centimeter.
 
Trail Blazer har en härlig maffig rak aluminiumsexasom uppför sig som vore den en V8. Men så är ocksåvolymen 4,3 liter. Råstyrkan är väl tilltagen.Det är också bränsletörsten.
 
Efter några dagar där en litet längreresa följdes av många småkörningar klättradeförbrukningen till 1,65 liter milen.
 
I normal körning går motorn mycket diskretoch mjukt. Vid hårt gaspådrag vaknar den snabbt medett kraftigt muller.
 
Åk- och ljudkomforten är riktigt bra.Visst märks att bilen är hög och har stora däckmen ändå känns den mer som en personbil änsom en SUV.
 
Litet kan man fundera över säkerhetstänkandet.Bilen har fyra krockkuddar fram och alla platser har trepunktsbälten.I mitten bak saknas dock huvudskydd trots att den väl tilltagnasätet ger god plats åt tre åkande.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons