Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trillingbil med driv och klös

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Säker på halka. VW Sharan med fyrhjulsdrift och elektronisk sladdparering ger minst sagt förnämlig stabilitet även när bilen pressas i halka, som här vid körprov på en plogad isbana.

Volkswagen Sharan, Ford Galaxy, Seat Alhambra. De är trillingar i den växande skaran av familjebilar med plats för minst sex personer.

Annons
De här bilarna har normalt sju. GD harprovat lyxigaste versionen av Sharan. I den är platsantaletminskat till sex. Mittsoffan har fått lämna plats förtvå likadana "sportstolar" med separata armstöd sompå övriga platser.

Prisstegen för Sharan börjar vid drygt 217 000 kronor(motsvarande för Galaxy är 219 000 och för Alhambra207 000).

De tre syskonbilarna såldes i tillsammans drygt 2 200exemplar i Sverige förra året. Sharan nådde 844registreringar, Alhambra 788 och Galaxy 605.

Maxad provbil

Provbilen från VW var maxad med allt frånfyrhjulsdrift och sexväxlad manuell låda till skinnklädseloch parkeringsvarning. Det gör att priset skenar kraftigtuppåt, 342 600 kronor.

Jag fick inleda provveckan med en rejäl körövningpå sjöis. Där fick den svenska 4WD-systemet kombineradmed elektroniskt stabiliseringssystem visa vad det går för.

OK, det går att provocera fram en sladd på ishalkatrots alla elektroniska hjälpmedel och det går attköra av vägen. I den här fallet rev man koner ellerlandade mjukt i snön. För att hamna i den sistsen måsteman provocera långt utöver vad man skulle tänkasig på allmän väg.

Normalt är en bil med Haldexkopplingen i det närmasteframhjulsdriven. Vid minsta spinn reagerar elektroniken och föröver mer kraft till bakhjulen. Och om bilen tenderar tillöver- eller understyrning bromsas något av bakhjulenlagom mycket för att bilen åter ska styra dit förarenvill. Körbetyget i halka kan inte bli annat än toppbetyg.

Härlig ton

Sexan på 204 hästar är samma maskinsom i toppversionen av VW Golf. Ljudet är härligt, särskiltfrån utsidan. Trots kraft i överflöd kännsbilen litet seg på låga varv. Vid snäll körningkan man hoppa över några av de sex växlarna därsexan får ses som en ren bensinsparare.

Blandad körning med många kallstarter efter isiganätter gav en medelförbrukning på över elvaliter per tio mil, något över deklarationen. Mycket,javisst men så är det en tung bil också.

De separata stolarna ger mycket god åkkomfort. Tråkigtnog får vuxna som åker längst bak problem medtaket som är kraftigt nerdraget längst bak. Föratt slippa kontakt bör man inte vara längre äncirka 170 cm.

Små speglar

Förarplatsen är välutformad och rattenär ställbar i alla ledder. Sittställningen ärhög och runtomsikten utmärkt. Synd bara att ytterspeglarnainte är större.

I- och ursteg är bekvämt i de två främresitsraderna. Däremot är det krångligt att ta sigi och ur längst bak, som det brukar vara i den här typenav bilar. Sharan har konventionella bakdörrar. Lättareatt öppna är skjutdörrar men också mer platskrävande.

När man åker sex i bilen är det ont om platsför bagage. Utrymmet bakom sista sätesraden ärförvisso högt men väldigt smalt. Det finns gottom fack för prylar fram men märkligt nog inget facki taket för glasögon.

Släktskapet och samarbetet med Ford märks i attframrutan har inbyggda eltrådar.

Bara sex års rostskyddsgaranti visar att det härär en VW-modell som ännu inte har förzinkad kaross.
Annons
Annons
Annons