Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Ung, fräck kupé

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Lågt och högt. Mercedes eleganta och låga sportkupé på parad med det höga och vresiga Skuleberget som bakgrund.

Klassiskt sober Mercedesstil framifrån. Ovanligt låg och fräck bara. Bakifrån skulle bilen lika gärna vara en japan, nästan vilken som helst. Mercedes C-klass sportkupé är läcker men också litet förvånande att se på. Det senare omdömet gäller alltså aktern.

Körmässigt ger jag bilen omdömethärlig och riktigt trist. Det trista är visserligenextraturustning men fanns inte desto mindre på bilen jagkörde.

Det är den halvautomatiska växellådan sequentronic,vilket namn, med sex växlar som också kan växlasmanuellt. Den saknar momentomvandlare och har automatisk hydrauliskkoppling. Därmed slipper man momentomvandlarens effektförluster.Systemet tar tyvärr bort mycket av nöjet med bilen.Lådan växlar irriterande långsamt och ryckigt.Vid krypkörning är det riktigt svårt. Min övningskörandeson skulle få bannor och han skötte kopplingspedalenså illa som Mercedes dator gör.

Välj en annan

Då går det betydligt mjukare närman växlar manuellt, ett tryck framåt på växelväljarenger högre växel, tryck bakåt ger lägre. Fastvem köper en automatlåda för att växla denmanuellt?

Bilen finns också med manuell sexväxlad lådaoch en sedvanlig femväxlad automat. Välj någonav dessa!

C-klass kupé får väl ses som ett försökatt nå en yngre publik och att tvätta bort litet avav märkets gubbstämpel som envist hänger kvar.Tredörrarsbilen får väl också ses som eninstegsbil till större och lyxigare CLK, som kommer i nyttutförande.

Jag tror säkert att C-klasskupén kan attraheraen yngre välbärgad publik. Det senare är förståsviktigt eftersom priset snabbt rusar i höjden. Sportkupéngår att köpa för 230 500 kronor om man nöjersig med med den beskedliga tvålitersmotorn på 190Nm/129 hästar. Provbilen hade kompressor som ökar vridmomentoch effekt till 230 Nm/163 hästar. Den versionen kostar 20000 kronor till. Dessutom finns bilen att få med 230 kompressor-motorn.

Uppstyvad

Provbilen hade en lång lista av extrautrustning.Mest iögonenfallande var det dubbla glastaket med el-drivnagardiner. Det kostar 17 500 kronor. Automatisk klimatanläggning,elektronisk parkeringshjälp, sidokrockkuddar även bak,sportpaket, regnsensor och litet annat lull lull får prisetatt hamna på 370 000. I sanning drygt. Frånsett sequentronicär körupplevelsen utmärkt. Redan första rattvridningenvisar att det här är en Mercedes med allt vad det innebärav gedigen känsla i alla funktioner - ja utom lådandå.

Chassiet är till huvuddelen samma som i vanliga C-klassmen är sänkt och dessutom är fjädring ochdämpning hårdare.

Litet hoppigt och stötigt blir det allt på dåligtunderlag. Och de breda 225-däcken på 17-tumsfälgarbidrar till att leda in en hel del vägljud i kupénnär man kör på grov asfalt. I övrigt ärbilen tyst.

Förarplatsen är väl planerad. Man sitter lågtoch skönt i skinnfåtöljerna. Men inställningen!Ryggstödsvredet sitter så trångt till att ävenjag med mina små händer hade problem att justera lutningen.Ratten är ställbar i alla ledder. Instrumenteringenär utmärkt med dominerande hastighetsmätare ochliten varvräknare.

Bak sitter två personer alldeles utmärkt, nästanomslutna av den rejäla skålningen. Problemet kan varaatt ta sig upp från den för baken mycket lågapositionen. Tre bak ryms inte, det finns inte ens bälte imitten.

Bagageutrymmet är bra för att vara den härtypen av bil. Och ryggstödet kan vid behov lätt fällasframåt i två olika breda delar.

Trots alla säkerhetsdetaljer bilen är utrustad medsaknas en som är viktig i vårt klimat - strålkastarspolning.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons