Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Uppfräschad fransos stor och smidig

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Förnyad. Peugeot 608 har genomgått en föryngringsprocess som gör modellen till ett intressant alternativ i marknaden bland de större familjebussarna.

Peugeot 806 hör inte till de mer uppmärksammade familjebussarna. I alla fall inte i Sverige. Den har nyligen förnyats på en rad punkter och är i sitt nya skick ett intressantare alternativ än tidigare.

Få har chans att konkurrera med 806:annär det gäller åkkomfort. Upp till sju personer,de två platserna längst bak är mest lämpligaför barn, åker mjukt komfortabelt och med gott om svängrum.Framtill är ljudnivån behagligt tyst, men i mittradenlåter det betydligt mer.

806 med samma kraftfulla HDI-diesel som finns i 306 och 406är en riktigt sparbössa. Deklarationen 6,7 liter per100 km i blandad körning för en så stor och högbil är mycket bra. Och nu när bensinpriset tangerareller till och med överskrider tio kronor litern kännsdieseln nästan billig med en notering runt 8,25.

Smolket i glädjebägaren över driftkostnaderär fordonsskatten 7 368 kronor. I bensinutförande ärskatten 1 777 kronor.

Snabbt billigare

Bensinmotorns deklaration är 10,6 liter per100 kilometer. Dieselpriset per mil stannar vid 5,50 kronor. Detska jämföras med 10,60 för bensinmotorn.

Ser man strikt till bränslekostnader och skatt blir dieselbilenbilligare i drift redan vid en årlig körsträckapå strax över tusen mil.

Och HDI-motorn är ingen dålig maskin. Den har etthärligt vridmoment redan vid låga varv och ger sittmesta vrid redan vid 1 750 varv/min. Absolut enda problemet, ochdet vänjer man sig nog snabbt av med, är att motornriskerar stanna om man växlar upp till tvåan i förlåg hastighet. Jag råkade faktiskt ut för tvåeller tre sådana tjuvstopp.

Med så snål motor och stor volym kan värmeproblembefaras i kupén vid kyla. Originalmonterad dieselvärmarepå 5 kW ger behövlig tillsatsvärme. Ocksåluftkonditionering är standard.

Stor men lätt

Bilen/bussen kan verka väldigt stor påutsidan. Den är ändå lätthanterlig, äveni stan och på trånga parkeringar. Hög förarplaceringhar förstås betydelse. Och ute på vägenuppför den sig tryggt i alla situationer jag upplevde.

Förarplatsen är på det stora hela välplanerad men istadiga fransmän envisas fortfarande med attha tutan i blinkerspaken. Apropå spaken så sittertorkar/spolarspaken och växelspaken med sin praktiska infästningi instrumentpanelen väldigt nära varandra. Därförråkade jag av misstag komma åt spolningen flera gångernär jag skulle starta/stänga av motorn.

Man sitter härligt högt i den här bilen/bussen.Runtomsikten är mycket bra. Den femte stjärnan i betygetryker på grund av de ynkliga ytterspeglarna. Stora fordonska ha stora speglar!

Bilen har skjutdörrar på båda sidor. De ärovanligt lätthanterliga. I och ursteg till mittre raden blirdärmed bekvämt även på trånga parkeringar.Stolarna kan flyttas mellan två infästningar i golvet.Man sitter bekvämt och ryggstöden är dessutom justerbara.

Saknar burkfack

Det finns gott om förvaringsutrymmen men ensak saknar jag - inte ett enda burkfack. Om man inte ska räknain fördjupningarna för flaskor i skjutdörrarnasfack. Det gör inte jag. Plus för glasögonfack itaket på förarsidan på kurvhandtagets plats.

Säkerhetsmässigt verkar 806 väl förseddmed dubbla krockkuddar och fördelen av hög placeringav människorna.

Alla sju säten har trepunktsbälten. Mittstolen imittraden har bara midjebälte. Det har lås påbåda sidor vilket betyder att det kan kopplas loss heltoch hållet, och i värsta fall tappas bort.

806 har inte varit någon hit hittills bland familjebussarnai Sverige. Nya modellen kommer säkert att upptäckasav fler. Förra året registrerades bara 34 exemplar.De fyra första månaderna i år var siffran 50806 är alltså på väg uppåt.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons