Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Utomjording i ny skepnad

+
Läs senare
/
  • Renault Grand Espace ger sju åkande en riktigt behaglig resa. Till skillnad från flera konkurrenter har den vanliga dörrar i stället för skjutdörrar bak. Foto: Olle Hildingson

Renault Espace var den första moderna familjebussen. Många har tagit efter och nått framgångar. Espace försvann dock från den svenska marknaden. Efter flera år är modellen tillbaka på banan igen som en helt ny och konkurrenskraftig MPV.

När första Espace visades för 20 år sedan var förvåningen stor. Den nya bilen liknande inget annat och betraktades nästan som en utomjording. Så kan man för övrigt tolka franskans espace. Nu är det den fjärde generationen som gäller. Modellen såg ljuset redan 2002 men modellen togs inte hit från början.
Nya Grand Espace har fem stolar i grundutförande. Stolarnas fästskenor i golvet är förberedda för två extra stolar längst bak. De kostar 10 000 kronor extra. Alla stolar är lätta att lossa och flytta när man väl lärt sig handgreppen. Däremot är de tunga och klumpiga. Det märker man när man ska lyfta ut ett stolspaket.
En anledning till tyngden är det faktum att bältet är integrerat. Alltså inga problem med bältesband litet här och där i taket. Bältena har sträckare, en av orsakerna till att Espace fick det absolut toppbetyg för krocksäkerhet.

Vi gjorde en litet längre resa på fyra personer och tog därför ut stolarna bak samt en stol i mellanraden. Därmed går det att flytta de två kvarvarande till ett skenpar längre in i bilen. Ändringen innebär rejält ökad skjutmån bakåt och mycket gott om utrymme i sidled. Ryggstöden kan ställas i valfri lutning, vilket bidrar till behaglig färd även långa respass. Provbilen hade svängbara framstolar (kostar extra). Vi hade dock ingen fyrpartskonferens ombord.
Bilen har många löpmeter nedfällda fästskenor. De är helt öppna och blir med tiden garanterat riktiga smutssamlare för den som inte använder dammsugaren flitigt.

Nya Espace är en mycket trevlig bil att köra, dock inte helt enkel att vänja sig vid. Alla reglage är i princip samlade till ratten. Bilens klimat styrs dock från förar- och passagerardörren.
Och knappen för varningsblink hittar man i taket!
Den digitala instrumentgruppen sitter mitt på instrumentbrädan i en smal springa. Fartsiffrorna syns bra men andra informationer upplevde jag som svåra att tyda. Drabbas man av att lågt stående sol lyser in i springan släcks ALL information. Solen framkallar nämligen samtliga symboler i displayen på en och samma gång.
Stolarna fram är komfortstoppade och fjädringen är ganska mjuk, vilket tillsammans med låg ljudnivå bidrar till en behaglig resemiljö. Stolarna bak i bilen är något fastare och ganska smala men har god "passform" även för välväxta.
Enormt panoramaglastak (kostar 16 000 kronor) ökar ljus och rymdkänsla till näst intill oändliga mått.
Förarstolen är höj- och sänkbar och ratten ställbar i alla ledder. Det ger goda möjligheter till bra körställningen. Runtomsikten är utmärkt med en reservation.
Ytterspeglarna är löjligt små. Vid ymnigt regn är de näst intill oanvändbara. Vatten från vindrutan leds inte av via taket utan strömmar förbi den buktade främre sidorutan och fortsätter till sidorutan. Där bildas strömvirvlar som minskar sikten kraftigt.

Espace har en turboförsedd fyrcylindrig motor på 165 hästar och en lättarbetad sexväxlad låda som ger riktigt bra drag även med tung last. Förbrukningen på långkörning stannade på 0,9 liter milen, bra för en bil i den här klassen. Bilen är storleken till trots riktigt lättarbetad i stan.
Hygglig svängradie är bidragande orsak.
Finesser vi sett i Renaultbilar tidigare är nyckelkort som man aldrig behöver ta upp ur fickan, elektronisk handbroms som släpper automatiskt när bilen rullar iväg och tanklock som inte är gängat utan som öppnas samtidigt med luckan.
Espace har många små praktiska förvaringsutrymmen. Instrumentbrädan innehåller inte mindre än fem fack.

Olle Hildingson
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons