Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Välskräddad i större storlek

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Som storebror. Nya Audi A4 är elegantare i formen än föregångaren och kan lätt förväxlas med A6.

Större, mer komfortabel, säkrare. Det är omdömen som kan gälla om snart sagt varje ny generation oavsett vilket bilmärke det gäller.

Annons
Den här gången handlar det om Audismellanklassbil A4. Den har inte bara närmat sig storebrorA6 storleksmässigt, A4 har fått former som ligger näraA6. Den nya aktern gör att många kommer att ta miste.Bra eller dåligt kan man ha olika synpunkter om.

Helt klart ger nya A4 ett mer elegant intryck än föregångaren.Vilket säkert är meningen. Välskräddad ochstrikt, javisst. Men samtidigt på gränsen till slätstrukenhet

Välrustad

Bilen har många nya företräden somgör den farlig både för Volvo S60, BMW 3-serienoch övriga prestigebilar i "stora mellanklassen." Massorav utrustning gör prislappen klart konkurrenskraftig. Klimatanläggningoch elektroniskt stabiliseringssystem hör dit. Såntkostar ofta extra hos konkurrenterna.

Ingångspriset är 216 500 kronor, 17 000 kronorupp mot förra modellen. Sett till utrustningsnivånär det dock billigare. Jag gissar att förra åretsregistreringssiffra för A4, knappt 4 500 bilar och plats17 i försäljningsstatistiken, kommer att bättras.

A4 är byggd kring en ny bottenplatta och har svälltpå alla ledder vid jämförelse med föregångaren.Plus sju centimeter på längden, tre på breddenoch en på höjden bidrar till en rymligare bil. Ävenpassagerare i baksätet har gott om plats. Bilen sväljerrejält med bagage men är ändå ingen idealiskstorlastare.

Bakrutan är långt tillbakadragen, helt enligt dagensbilmode, och det medför att lastöppningen blir eländigtliten. Brevspringa är väl att ta i men det kännsåt det hållet. Gasfjädrarna i bakluckan kändeströga, det gällde verkligen att skjuta på helavägen för att få upp den.

Körgladare

Framstolarna är behagliga och man sitter välomsluten med kraftiga sidostöd. Valkarna bidrar dock tillatt det är litet krångligt att stiga ur bilen, specielltsom sittställningen är ganska låg. Den läderkläddaratten är ställbar i alla ledder. En av effekterna avdet nya chassiet där den tidigare halvstela bakaxeln fåttlämna plats för multilinkaxel är att nya A4 ärkörgladare än föregångaren. Bilen kännsrapp och mycket distinkt i sitt uppträdande på vägen.Växellådan är härlig att hantera och bromsarnainger förtroende.

Den passiva säkerheten verkar väl tillgodosedd med"tänkande" sensorer för stegvis utlösning av krockkuddarnaberoende på krockens kraft.

Bilen har fyra kuddar fram plus sidokrockgardin. Elektronisktantisladdsystem liksom låsningsfritt bromssystem som automatisktger fullt bromstryck i nödlägen är standard.

Fall framåt

Förarplatsens utformning noterar ett par klarafall framåt. Allt är stramt och strikt, det äringet nytt. Så ska det vara i en Audi. Men det finns skillnader.Den tidigare helröda instrumenteringen har mildrats med vitaoch mer lättlästa siffror. Men det finns fortfarandeen rad röda symboler som stör i alla fall mina ögon.

Den tidigare pygméspegeln på höger yttersidahar bytts mot en med normal storlek, tack för det.

Hela interiören andas god kvalitet med goda material.Istället för trädekorationer är det aluminiumi A4. Och det är äkta vara, ingen plastvariant. Ändåblir helhetsintrycket med grått i skilda nyanser litet tråkigt.

Den tidigare ingångsmotorn på 1,8 liter ärersatt av en ny maskin på 2 liter. Den känns litettrött på låga varv men gör ändåett gott arbete till rimlig bränsletörst. Vid fullgasaccelerationmorrar den oväntat. Men det hänger kanske mer ihop medatt bilen som sådan är väldigt tyst än attaccelerationsljudet är speciellt högt.
Annons
Annons
Annons