Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvo höjer nivån på XC - inte så hemvävd längre

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON I spenaten. Volvos nya Cross Country är en riktigt god kompromiss mellan att vara bekväm på landsväg och kunna ta sig fram där vägen övergår i något annat.

Nya Volvo Cross Country är en rymlig kombi med stora hjul och dito markfrigång. Det bidrar till litet extra framkomlighetschans när det kärvar till sig riktigt. Därtill med en rad plastsköldar fram, bak och på sidorna samt en hasplåt som gör bilen mindre lättrepad än en vanlig V70.

Annons
Och samtidigt ger utstyrseln ett "hårigare"utseende. Eller mulleaktigt om man så vill. I stil med Audisallroad, men inte lika hög impfaktor kanske. Men heller inteett lika hutlöst högt pris.

Första modellen av Cross Country var en lätt omstyladV70 med allhjulsdrift. Nya XC fanns med i planeringen redan närden nya kombin togs fram.

Två eller fyra

Den är fortfarande framhjulsdriven vid normalkörning. Det är bara när något av framhjulenbörjar släppa som bakhjulen börjar driva via enviskokoppling. En skillnad mot tidigare, differentialbromsen ärborta och har ersatts av Tracs, ett system som i låg fartbromsar eventuellt spinnande hjul.

I övrigt har nya XC flera egenskaper som övertrumfarden gamla. Ett exempel är markfrigången som ökatsnästan tre centimeter till 20.

Ändå är det här inte fråga om någothöghus. Men visst märks det, och enbart i positiv mening,att man sitter betydligt högre än i V70.

Invändigt är det inte speciellt mycket som skiljerbilen från en vanlig V70. Läderklädseln har väldigtgrova stygn, ska väl ge litet "cowboystuk". Mellan sätenasitter ett långt och inte alltför stadigt fastsatthandtag. Avsikten är att passageraren ska ha någotatt hålla sig i när det börjar luta alltförmycket.

Mest vägbil

Cross Country är, precis som övriga såtrendiga fyrhjulsdrivna och förhöjda bilar, förståsi första hand avsedd att köras på vanlig väg.

Där är XC i stort sett lika behaglig som en vanligtV70, fast visst ger höjden aningen svajigare uppträdandevid hård kurvtagning.

När jag stiftade en första bekantskap med XC i somrasingick en riktigt tuff terrängbana. Bilen imponerade i bautabackaruppför och utför och genom vattenhål. Förvånansvärtbra i beaktande av att däcken är mer väg- änterränganpassade. Och så komfortabelt har jag intetidigare åkt över stock och sten - Range Rover undantagen.

Sitthöjden i nya XC är sju centimeter högreän föregångaren. Dessutom är ytterspeglarnastörre, två faktorer som gör livet lättareför en förare inte minst i stan.

Sittkomforten är, som alltid i Volvo, av högstaklass med säten som sköna hemfåtöljer. Baksitter tre personer ovanligt bekvämt.

Ryggstödet har en unikt smart indelning. I ställetför den traditionella tvådelningen är det uppdelati tre lika breda delar. Två personer kan åka bak samtidigtsom det finns bra mycket bredare bagageplats i mitten änmed en skidlucka.

Ljus färg ger reflexer

Förarplatsen är densamma som i V70, alltsåmycket bra. Det finns ett, men ett allvarligt undantag. Och detär färgen på instrumentbrädan.

På provbilen var den ljusbeige. Ljusheten skapar reflexeri vindrutan. Vid vissa ljusvinklar är speglingarna mycketirriterande.

Volvos välrenommerade 2,4-litersmaskin med lättrycksturbooch 200 hästar är drivkälla i den här bilen.Den ger kraft i överflöd redan tidigt i registret.

En vanlig framhjulsdriven V70 har deklarationen 9,3 literper 100 kilometer, medan Cross Countryns siffror är 10,5liter. I verkliga livet stiger bränsleåtgångenmed litet småkörningar i stan blandad med längreresor lätt till 12 liter. Det är svettigt.

Ändå platsar motorn i miljöklass 1, som gerskatterabatt. Märkligt kan tyckas eftersom hög förbrukningautomatiskt innebär en högre miljöbelastning.

Bilen saknar ett attribut som många med tunga dragbehovmöjligen efterlyser - en lågväxel. Fast den somlägger 10 000 på en automatlåda löser dettaeventuella problem. Biltypen är främst framtagen förUSA där försäljningen av SUV-bilar nått oanadehöjder. Nya XC blir alldeles säkert ganska vanlig ävenpå svenska vägar.
Annons
Annons
Annons