Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Anna Odell blir kvällens galadrottning – men Edda får också en huvudroll

+
Läs senare
/
  • Anna Odell. Spelar en fiktiv version av sig själv i sin debutfilm
  • Edda Magnason och Sverrir Gudnason i

I kväll är det smoking respektive långklänning som gäller. Givetvis inte hemma i tv-soffan, där duger det med mysdressen, utan på Djurgården i Stockholm där den svenska filmeliten intar Cirkusbyggnaden efter sin promenad på röda mattan.

Dags således för branschens egen festkväll för både inbördes och utbördes beundran. Extra högtidligt är det just i dag eftersom det är 50 år sen Filminstitutets dåvarande vd Harry Schein kallade till den första filmgalan.

Den svenska miniversionen av den gigantiska Oscarsgalan (2 mars) brukar koncentrera sig på pudelns kärna, håller sig kring utdelandet av de 19 Guldbaggarna till dem som "gjort framstående insatser för svensk film under det gångna året". Värdinnan Sissela Kyle har inte bråkdelen av resurser bakom sig i jämförelse med Ellen DeGeneres som ska leda årets galashow i Hollywood. Men det lär säkert funka ändå för Baggegalan är i mitt tycke den trevligaste av alla svenska galor, oavsett genre.

Vilka kommer då att få åka taxi hem med den förskräckligt fula men ändock åtråvärda 1,2 kg tunga pjäsen. med kroppen som drivits i koppar och sedan emaljerats och tillförts äkta, skimrande guld?

Tillåt mig att sticka fram hakan och agera enmansjury, även om det är jättesvårt efter ett filmår som varit riktigt bra med svenska mått mätt.

Bästa film: "Återträffen" – Anna Anna Odells långfilmsdebut var det som stack ut mest under 2013. Hon spelar sig själv i huvudrollen där hon gör en kortfilm i projektform om den klassåterträff som hon inte blev bjuden på. Hon var var utfryst och mobbad av sina klasskamrater i nio år och vill med filmen visa sina klasskamrater för att diskutera innehållet i den med henne. Ingen går hem oberörd efter att ha sett "Återträffen". Stark utmanare om Guldbaggen i tyngsta klassen är "Monica Z".

Bästa regi: Anna Odell (se ovan) är given. Wow, vilken långfilmsdebutant!

Bästa kvinnliga huvudroll: Edda Magnason, en annan debutant, är helt magnifik i rollen som Monica Zetterlund och står i särklass.

Bästa manliga huvudroll: Hjärtat säger Robert "Hundraåringen" Gustafsson men hjärnan säger Mattias Varela för sin fantastiska insats som Jorge i "Snabba cash – Livet deluxe". Micke Persbrandt får faktiskt ursäkta, fast han är storartad han också i "Mig äger ingen".

Bästa kvinnliga biroll: Mira Eklund för rollen som den mobbade och utstötta Ann-Sofie i "Hotell".

Bästa manliga biroll: Jag har svårt att välja mellan David Dencik för sin hårt skruvade rollinsats som Rikard i "Hotell" och Sverrir Gudnason för rollen som basistlegenden Sture Åkerberg i "Monica Z". Må bäste man vinna!

Bästa manus: Anna Odell här också, ingen tvekan om detta.

Bästa foto: Danske filmfotografen Eric Kress för "Monica Z". Han filmade "Arn" och "Män som hatar kvinnor" och är med andra ord en mästare i ämnet.

Bästa klipp: Theis Schmidt för klippningen av Snabba cash – Livet deluxe.

Bästa mask/smink: Eva von Bahr och Love Larson för "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann".

Bästa utländska film: "12 Years a Slave" – inget att fundera på i det fallet heller.

Övriga klasser lämnar jag därhän eftersom jag inte har sett en rad av filmerna ifråga.

FOTNOT: De första Guldbaggarna delades ut 1964 och var bara tre till antalet. De tillföll Ingmar Bergman – Bästa regi för "Tystnaden", Ingrid Thulin – Bästa kvinnliga skådespelare för sin insats i "Tystnaden" samt Keve Hjelm - Bästa manliga skådespelare för sin insats i "Kvarteret Korpen".

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons