Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Boka en kväll på detta hotell

+
Läs senare
/
  • Med Erika (Alicia Vikander) i spetsen tar en samtalsterapigrupp sitt tillfrisknande i egna händer och tar in på hotell. Det är ett genialt drag, i lyckade

Fem psykiskt trasiga personer från skilda miljöer och med olika symptom samlas i en terapicirkel för att ta itu med sina rädslor, sociala skammen, ångesten och smärtan.

Eller som i huvudpersonen Erikas fall, sin djupa depression efter att ha fött ett förlossningsskadat barn.

Tillsammans flyr de både sina fasta punkter i den svajande tillvaron och den professionella teraputen. För de vill alla vara någon annan än de är, gäster hos overkligheten skulle man kunna säga för att travestera en självbiografisk roman av Pär Lagerkvist (1891-1974).

Osökt tänker jag även på en annan känd titel, "The Meaning of Life", en filmkomedi av och med Monty Python-gänget. Lisa Langseths nya skapelse är som en slev i den existensiella grytan. Samtidigt som filmen innehåller åtskilligt med realism som berör är den rik på bisarra, direkt absurda scener att mer eller mindre asgarva åt på ett befriande vis.

Alltnog, kvintetten tar in på det ena hotellet efter det andra och den välbärgade Erika står för notorna. Där fortsätter den emotionellt störda gruppens terapi på egen hand med rollspel, med lekfulla bad i relaxavdelningen och med mörkläggning av sina identiteter.

Rikard, som spelas övertygande av en David Bencik avslöjande en stor komisk ådra, har inte fått navelsträngen till modern avklippt. Han blir som ett barn på nytt och måttet blir rågat när han följer en liten pojke upp på dennes hotellrum för att leka mayaindianer. I det läget briserar den tickande bomb som Erika (också med på rummet) burit på ända sedan filmens inledning. En av filmens starkaste scener och en brytpunkt i hela händelseförloppet.

Alicia Vikander är Erika och stjärnan i gänget och det är på hennes depressionsplågade ansikte kameran riktas in med täta mellanrum. Allt som denna relativt färska uppenbarelse i filmvärlden tar sig an ger ett formidabelt resultat. Hon kan inte, som man säger, bli hur bra som helst. Hon är redan det.

Övriga huvudpersoner imponerar även de i sina respektive rollkaraktärer, inte minst Mia Eklund som den mobbade och utstötta Ann-Sofie.

"Hotell" har allt som behövs för att åtminstone vara med och konkurrera om titeln årets bästa svenska film. Lisa Langseth, som skrivit både manus & regi (det vill hon alltid), har lyckats på nytt. Hoppas det inte dröjer tre år till hennes nästa film, som ska bli ett renodlat drama.

Stefan Andersson

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons