Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jubileum som svänger

/
  • Det är trångt på scen, där över hundra musiker och körsångare trängs. Föreställningen rivstartar på ett maffigt sätt med megahitsen” We Will Rock You” och ”We Are The Champions”.

Sandvikens symfoniorkester går från det ena succéartade samarbetsprojektet till det andra. Nu firar de 40-årsjubilerande rockgruppen Queen i ett fullsatt Folkets hus.

Annons

I måndags träffades alla inblandade för första gången, men i Sandviken har kulturskole- och gymnasielever övat Queenlåtar hela året.

Sångaren Magnus Bäcklund är inte ny i sammanhanget, han har gjort föreställningen flera gånger tidigare, i Sundsvall för ett par år sedan och nyligen i Kumla. Jubileet är förresten dubbelt, det är i år också 20 år sedan den karismatiske sångaren och frontfiguren Freddy Mercury dog i aids.

Bandet fortsatte efter det, men för mig dog bandet med honom. Det var han, med sin otroliga utstrålning och omfångsrika röst som var Queen, gitarristen Brian May, basisten John Deacon och trummisen Roger Taylor må förlåta mig. Röstomfånget delade han för övrigt med andra 70-talssångare, tänk Robert Plant, Ian Gillan, Jack Bruce.

Nu är Magnus Bäcklund varken någon lookalike eller soundalike, vilket är bra. Han har en egen, självklar och mycket sympatisk utstrålning. Sjunga kan han också, vilket de vet som kan sin Melodifestival.

Queen var ett band som rörde sig fritt mellan genrer, något som gör deras musik aktuell också i dag. Queens mest kända skiva är ”A Night at the Opera” (1975) och nästa låt blir ”The Prophet Song” från den, här med ett maffigt körparti som Queen själva aldrig framförde live. Snyggt stråkpizzicato i introt och cool tyngd, ja, det är tight så det förslår med suveränt gitarrsolo förutom den uttrycksfulla sången. Bäcklund sjunger med skönt beslöjad röst, men det beror på förkylning (inte på kedjerökande som i Mercurys fall), nog skönt för honom när kulturskolans skickliga kompgrupp och sångerskorna Fredrika Lundquist och Sofia Björk tar över i ”Another One Bites The Dust” och ”Too Much Love Will Kill You”. Tempo, sväng och skön sång, Fredrika med ettrigt riv i rösten och Sofia med skönt djup i stämman. Längre fram i programmet bjuder de på countrydoftande ”Thirty-Nine”.

Ledmotivet till filmen ”Highlander, Who Wants To Live Forever”, sjungs känsligt och gripande av Sofia Eriksson, fint uppbackad av damkör. Kul att höra dessa suveräna, unga talanger framföra låtarna från min egen tonårstid. Jazziga ”Seaside Rendezvous” är här helt instrumental med snyggt blås i stället för sång. Ingen Queenkonsert utan ”Bohemian Rhapsody”, banbrytande inte bara för sin genreblandning utan också för att den blev historiens första rockvideo. Från ballad till opera till hårdrock, känslan hänger med, liksom Bäcklunds röst. Mer rockös i ”I Want It All” och mycket känsla i ”The Show Must Go On”, skriven och inspelad strax före Mercurys död. Vilken underhållande och tempofylld konsert, med så många låtar i tokbra arrangemang. Bra idé detta, kanske finns mer symfonirock à la 70-tal för orkestrar att bita i?

Camilla Dal

Annons
Annons
Annons