Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Musik från filmens värld

Bland många är det lite fult när en symfoniorkester gör annat än spelar traditionell repertoar.

Annons

Jag minns när London Symphony Orchestra fick storsäljande skivor på åttiotalet där de tolkade pophits: Det gnälldes en del om att de hade sålt sig, om det var bra eller ointressant går jag inte ens in på här.

När Gävle Symfoniorkester tillsammans med dirigenten Hans Ek samarbetar med filmkännaren Ronny Svensson och väljer ut en repertoar från filmens underbara värld så trodde jag i min enfald det var för att locka mer publik till symfoniorkestern, lite mer lattjolajbans, ungefär som när SVT visar maestro.

Men ack vad jag bedrog mig, tydligen har de mer publik ”vanliga” kvällar.

Många klassiska filmscener associeras ofta till ett minst lika klassiskt musikaliskt tema, ofta framfört av just en symfoniorkester.

En del musik som låter suverän i biosalongen är inte alltid lika lyckad när den tas ur sin vanliga kontext.

En kväll som denna fick vi höra musik från klassiker som ”Jakten på den försvunna skatten”, ”Alien” och en hel del från Hitchcockfilmer.

Modernare stycken från ”Låt den rätte komma in” och framför allt ”Bladerunner” kändes som de var skrivna för den här typen av uppförande.

Musiken från ”Das Boot” blev ju en hit i technoversion i början av nittiotalet men den görs sig lika bra så här också.

Ronny Svensson guidar förträffligt med små anekdoter om filmerna.

I den andra akten deltog även Forsbacka Kammarkör med och förstärkte med dramatisk sång och en massa visslingar.

Kvällens sista halvtimme var helt tillägnad den italienska kompositören Ennio Morricone som fick Polarpriset härom året.

De senaste fem åren har dirigenten Hans Ek arbetat med just the Polar Music Prize Ceremony.

Även om jag inte tyckte all musik passade i detta sammanhang så skulle jag gärna se en fortsättning på detta, gärna med lite mer spännande musik.

Peter Alzén

Annons
Annons
Annons