Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

På behörigt avstånd från hårdrocken i Gävle fick folkmusiken stå i fokus

+
Läs senare
/
  • Tomas Ledin gör succé. Folkmusikfestivalen vid Hesselby Slott utvecklas alltmer.
  • Tomas Ledin gör succé. Folkmusikfestivalen vid Hesselby Slott utvecklas alltmer.
  • Musik bland buskar och träd. Spontaniteten är stor inom folkmusiken.
  • Succé! Ale Möller och Bertil Fält, dirigenten och ledaren för Gubb.
  • Mats Öberg imponerade i en rad solon under konserten i Hässelby.
  • Dans var det också. Trängseln var stor på scenen intill Hesselby Slott.

Sandvikensonen Tomas Ledin har många strängar på sin lyra. Ytterligare en sådan sträng har han tillfört sitt cv då han har givit sig in i folkmusikens entusiastiska värld.

Festivalen på den underbara trädgården intill Hesselby Slott i västra delarna av Stockholm är ett bevis för att den nu 62-årige popsångaren fortfarande besitter en nyfikenhet och vilja att utvecklas ytterligare i sin karriär. Fyra dagars fest i idyllen där det spelades fioler, nyckelharpor, dragspel och en massa andra instrument på fem scener och ute bland buskar och träd. Spontaniteten var påtaglig och uttrycket "musik ska byggas utav glädje" vidimerades.

"All musik är politisk", sa Ledin i en intervju härförleden och i branschtidningen Liras lill tält fick han utveckla sitt uttalande. Han menade bara att allt i livet (inte bara musik) är politiskt och den som väljer att inte ta ställning har ändå tagit ett visst ställningstagande.

Folkmusikfestivalen i Hässelby har sannerligen utvecklats till just en FEST. Stockholmarna och annorstädes, som tidigare inte velat resa till Hälsingland och Dalarna, har fått något nytt att glädjas åt. När Tomas Ledin och Esbjörn Hazelius tände lågan för några år sedan, efter upptäckten av den rymliga trädgården intill slottet, så har fröet slagit ut i full blom. De missade naturligtvis inte tillfället att avsluta sin sejour med Höga Kusten-projektet på hemmaplan och Ledin hävdade bestämt att lördagsgiget var den sista, men han lämnade dörren öppen för en fortsättning i annan form även om längtan tillbaka till elgitarren är stor.

Hela tiden söker nämnda initiativtagare efter förnyelse och förstärkande skiften på teman. Under det gångna veckoslutet var det världsmusik, västafrikanska och brasilianska tongångar som gällde och en som verkligen anammat detta var Arja Saijonmaa som intog scenen inför storpublik på den entréfria invigningsdagen. Även om hon inledde med en finska tango (på två språk) så bjöd denna Theodorakis-jungfru på ett brett spektra.

Gästrikedistriktet var också representerat på ett fint sätt. Först med ungdomsstorbandet GUBB, som tillsammans med mutivirtuosen Ale Möller och keyboardgeniet Mats Öberg gjorde succé trots störningsmoment från en intilliggande parkscen. Gruppen mellanlandade i Stockholm på sin långa bussresa till en ännu större festival i Belgien och hann i högsta grad understryka att de var redo för de stora uppdragen. "Ett världsledande band som på ett imponerande sätt kan spela spela i det svåra 27/8-delstakt", berömde Ale Möller när han lagt sin näverlur åt sin sidan för en liten stund.

Publiken ute på gräsytorna var hänförd, minst sagt. På fredagskvällen var det på stora scenen dags för Gävle Symfoniorkester och releasekonserten för nya cd-albumet i ett magiskt möte med spelmannen Görgen Antonsson från Hälsingland (Draupner/Engmans Kapell) och kompositören, dirigenten och arrangören Karl-Johan Ankarblom att presentera "Symphonic Stomp Of Sweden" för den stora publiken. Traditionellt, men ändå nytt och fräscht, kan man sammanfatta det hela.

Festivalen vid Hesselby Slott, som avslutades på söndagen i Evert Taubes anda med en imponerande samling vissångare med stjärnstatus, har kommit för att stanna. Huvudstaden och hela Mälardalen behöver den, precis som Tomas Ledin uppfattat saken.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons