Main logo

Öppet brev till P Alzén på borgerliga lokaltidningen Gefle Dagblad

Läs senare

Hej! Vill bara komma med några rättelser. Till att börja med så var och har så alltid varit arrangören (i singular) GARK, Gävles Antirasistiska Kulturförening.

Vi har dock medlemmar och politiska finansiärer, som kring de olika arrangemangen blir medarrangörer (i plural).

Ämnet svenska var liksom matematik inte mitt starkaste ämne i gymnasiet så för att undvika att ditt svar blir en orgie i grammatiska rättelser (då ju lärare du är) går jag över till kärnan för min irritation.

Vid två tillfällen i din artikel har du skrivit ”dåligt uppförande av arrangören” vilket jag upplever som en personlig förolämpning både i egenskap av vänsterpartist och GARK-ordförande. Det var arrangören GARK som bokade Stina Berge och kärleken, och det var arrangören som arrangerade helgens ”Rock Mot Rasism”.

Bland medarrangörerna och tillika de politiska finansiärerna återfanns dock såväl SSU, SUF, Grön Ungdom, Ung Vänster, miljöpartiet och vänsterpartiet. De bokbord du syftar på tillhörde för övrigt UV, GU och SUF, alltså inte syndikalisterna (SAC) och vänsterpartiet (v)”. De enda vänsterpartister som fanns på plats var jag (P-O Flodström) och Lena-Carina Eriksson som båda var för upptagna för att sitta och sorla vid några bokbord! (Den ende SAC-medlemmen jag såg var för övrigt Christer Forsberg som vad jag såg, under hela spelningen satt och lyssnade lugnt och stilla på en stol.)

Förhoppningsvis är din artikel enbart ett resultat av en massa syftnings- och sakfel, men med tanke på den politiska färgen på din redaktion torde ju inte tankekedjan bli alltför osökt om man misstänker att det är andra mekanismer som rört sig i bakgrunden. Om så omedvetet eller ej, gratulerar till ett fint bidrag till det borgliga hegemonibygget…

Bedrövligt är ordet.

Med vänlig hälsning

P-O Flodström, jag tycker GARK gör ett jättebra och viktigt jobb och tycker idén med sådana här galor är lysande.

Om det var arrangören eller ung vänster eller unga syndikalister som satt vid pamflettborden spelar inte så stor roll för mig, med tanke på att alla står längst ner på affischen.

Jag tycker att det var en härlig bokning av Stina Berge och blev då lite ledsen och bedrövad när hon totalt ignorerades och ännu värre överröstades av sorlet från ungdomarna runt pamflett/bokborden.

Jag tycker att du gör ett jättebra jobb och det var inte dig personligen jag klagade på. För övrigt är nog min politiska färg närmare dig än vad du tror.

M v h

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
Haha