Storslaget, Soran!

Gävle teater gästades i gårkväll av komikern Soran Ismail, bland annat känd från tv-programmet Parlamentet och andra av Sveriges stora standupscener.

Inledningen var storslagen, med Morgonpassets Kodjo Akolor som höjde komikern till skyarna på ett förinspelat band. Soran själv klev sedan på och tog på ett humoristiskt sätt ned sig själv och publiken på jorden igen med ett mer blygsamt intro.

Enligt komikern själv föredrar han standup live långt framför de tv-sända motsvarigheterna, och resten av kvällen gick åt till att uppskattat demonstrera vad han menade. Hans sköna, tillbakalutade stil framhävde skämten och fick varje berättelse att bli så mycket roligare, och trots att publiken sällan tilltalades fick man känslan av en effektiv publikkontakt.

Det är så lätt att tröttna på komiker som spelar över eller skrattar åt sina egna skämt, men Sorans enkelt oskyldiga approach blev en extra krydda på den lättsamma showen.

Föreställningen är skriven i förväg, men ofta kändes det inte så. Antingen är mannen kung på att improvisera, eller väldigt bra på att få hårdscriptade manus att kännas spontana. Ämnen såsom religion, hårmode, rösträtt och homofobi behandlades klockrent, och publiken dog av skratt med jämna intervaller.

Allt fick en komiskt absurd känsla på grund av komikerns sakliga ton.

Allvar blandades med sarkasm och samhälls-satir på ett totalt sömlöst sätt, så att man aldrig riktigt visste vad som var ironi och inte – och vissa skämt var så härligt politiskt inkorrekta att man ofta kände sig lite skuldmedveten för att man skrattade så att man kiknade.

Allt som allt en grymt rolig kväll i komedins tecken, och Soran fick verkligen fram sin poäng om varför standup gör sig bäst live.

Christina Smedbakken

  • Soran Ismail – Resan fortsätter

    Gävle Teater

    Onsdag

Dela
  • +1 Intressant!