Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är fel att fälla träden och öka trafiken på en redan hårt trafikerad gata

/

Undertecknade anser att det är fel att i nuläget bygga två nya busshållplatser på Staketgatan och vi från Vänsterpartiet reserverade oss mot beslutet, skriver Stefan Petterson och Fredrik Åberg-Jönsson.

Annons

Syftet sägs vara att få busshållplatserna närmare Skattehuset och andra centrala platser för att göra det med attraktivt för pendlare att åka med kollektivtrafiken. Även om syftet är gott så är det mycket tveksamt om detta överhuvudtaget kommer att öka resandet mer än marginellt jämfört med dagens situation.

Det som dock är helt klart är att träd ska tas bort och att det blir ett ingrepp i stadsmiljön samtidigt som trafiken kommer att öka på en redan nu hårt trafikerad gata med problem för gående vid övergångsställen.

På Samhällsbyggnadsnämndens sammanträde fanns det två förslag. Antingen att bygga två busshållplatser på Staketgatan eller så öppna upp Nygatan för busstrafik igen. Vi tycker att båda förslagen är dåliga. Busstrafiken på Nygatan har stoppats nyligen av arbetsmiljöverket och förändringen på Staketgatan innebär ett ingrepp i den fina allén som många Gävlebor slår vakt om.

Innan vi fattar beslut av den här sorten så borde vi i Gävle kommun tänka till både en och två gånger för att vi bättre ska kunna se vad som kan och bör göras för att öka resandet med kollektivtrafiken när nu Gävle växer snabbt. Redan i dag är det ju både framkomlighetsproblem och problem med luften på vissa gator i staden.

X-trafik gör en stor satsning på linje 41 med bland annat tiominuters trafik när det är högtrafik mellan Gävle-Sandviken. Ett bra initiativ och viktigt att hitta bra lösningar för busshållplatser som tar hänsyn till kollektivtrafikens attraktivitet.

Men att det också blir bra sett till den lokala trafikmiljön och hur det påverkar miljön, framkomligheten, trafiksäkerheten och kulturvärden i vår stad. Vi välkomnar att vi tar ett större grepp om hur vi vill att trafiken och kollektivtrafiken ska vara innan vi bygger till enstaka hållplatser.

Helt klart redan nu är att det verkligen behövs en satsning på ett mer hållbart resande. Vänsterpartiet förespråkar därför avgiftsfri kollektivtrafik som har visat sig fungera väl på andra håll och snabbt lett till ett ökat resande med kollektivtrafiken.

Stefan Petterson, V

Samhällsbyggnadsnämnden

Fredrik Åberg-Jönsson, V

Samhällsbyggnadsnämnden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons