Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det finns goda skäl att inte följa Katarina Östholms exempel

/

Annons

Replik till Katarina Östholm "En gammal smutsig bil bättre än en ren ny lögn", GD Kultur 3 maj: Katarina Östholm skriver lyriskt om sin gamla bil som hon under 24 år kört 550 000 kilometer vilket motsvarar nästan hela sträckan månen tur och retur. Östholm är förundrad över att det går att tillverka bilar som är så enkla och hållbara som hennes ”Gamla Bettan”.

GD Kultur: Katarina Östholm: En gammal smutsig bil är bättre än en ren ny lögn

Av bilden att döma är det en välskött och extrautrustad Volvo 940 kombi. Det är naturligtvis imponerande att det finns bilar som är så omtyckta och välbyggda, det var sannolikt ett bra bilval på sin tid. Östholm är så nöjd att hon kan tänka sig att köra något decennium ytterligare med Gamla Bettan. Det går säkert utmärkt, men det finns goda skäl till att inte alla ska följa hennes exempel.

Katarina Östholm skriver att hennes gamla bil ”med råge håller sig under gränsvärdet för koldioxid”. Hon måste mena något annat, kanske kolmonoxid, för något gränsvärde för koldioxid finns inte. Att bilen klarar kolmonoxid visar att katalysatorn fungerar.

Utsläpp av koldioxid däremot är direkt relaterat till val av bränsle och bränsleförbrukning och på det området har det skett mycket sedan 1993. En Volvo 940 kombi bensinmotor hade 1993 en bränsleförbrukning på 0,99 liter per mil. Med åren har förmodligen slitage gjort att förbrukningen succesivt ökat.

En motsvarande kombi från Volvo har i dag en bränsleförbrukning på 0,58 liter per mil, en minskning med över 41 procent. Många av dagens bilar kan dessutom köras på andra bränslen med mycket lägre klimateffekt.

Så köper Östholm en ny bensinbil och kör den i 24 år minskar utsläppen med mer än 50 ton koldioxid. Dessutom räcker värdet av bränslebesparingen mer än väl till att finansiera en ny bil. Med en ny bil får Östholm dessutom enormt mycket bättre komfort, nya aktiva och passiva säkerhetssystem och en bil som redan från början är bättre anpassad för att tas om hand när det väl är dags att skrota den. Dagens fordon är bättre anpassade för den så kallade cirkulära ekonomin.

Katarina Östholm redovisar även en jämförelse mellan en ny E-Golf och en tio år gammal Volvo. Här är det viktigt att komma ihåg att elbilstekniken är under snabb utveckling. Processer och materialanvändning behöver både bli effektivare och materialvalen smartare. Tillverkningsvolymerna är också begränsade vilket fortfarande gör varje fordon dyrare. Den som köper en elbil bidrar till utvecklingen av en ny teknik. Men att jämföra hela miljökalkylen med fullskalebilar är fortfarande inte rättvist.

Men låt oss göra ett tankeexperiment. När Östholm fattade beslutet att köpa Gamla Bettan för 24 år sedan borde hon med samma logik i stället valt en Volvo Amazon av årsmodell 1969 om hon inte redan hade en sådan. Och vid valet att köpa en Volvo Amazon 1969 borde i så fall denne köpare ha valt att behålla sin Volvo PV 60 från 1945 och så vidare.

Den som köper en ny bil påverkar marknaden. På en fri marknad samverkar alla som en osynlig hand och fattar beslut om vilka produkter som blir framgångsrika.

På detta sätt utvecklas smartare och bättre produkter utan att vi själva behöver fatta beslut om alla de ”komplexa processer” som Östholm skriver om. Detta är förklaringen till att marknadsekonomin är så överlägsen.

Alla försök att ersätta en fri marknad med något annat har visat sig fatala både för teknikutveckling, hantering av naturresurser och miljö. Kunskapen om att den fria marknaden slår alla försök till planering är legio. I en marknadsekonomi har kunden själv makten.

Efter att ha berömt Gamla Bettan avslutar Östholm med att kritisera straffskatter och avgifter på bilar. Här kan jag bara hålla med henne. Dagens beskattning av personbilar är ungefär dubbelt så stor som de kostnaden för vägar, olyckor och miljöpåverkan.

Men när Östholm föreslår begränsningar av biltrafiken i våra städer är hon genuint egoistisk. Varför ska de som behöver bilen i staden inte få samma glädje som Östholm har dagligen av Gamla Bettan för sin mobilitet? Men förhoppningsvis sker allt mer av mobiliteten med nyare bilar.

Det borde Katarina Östholm också räkna på för sin egen mobilitet. Hon är välkommen till närmaste MRF-handlare för att prova en ny bil.

Charlie Magnusson

informationschef Motorbranschens Riksförbund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons