Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Man måste jämföra äpplen med äpplen

+
Läs senare
Debatt

Vi rödgröna lägger mer på järnvägen, skriver vänsterpartisterna Siv Holma och Ulla Andersson i en replik till moderaten Anders Jansson.

Anders Jansson, M, menar i sin replik till oss i GD den 17 maj att regeringen satsar mer pengar än den tidigare socialdemokratiska regeringen.

Ja, det är sant, men det är som att jämföra äpplen med päron.

För att få en korrekt bild måste man jämföra vad den socialdemokratiska regeringen satsade till exempel under mandatperioden 2002-2006 och vad de borgerliga partierna föreslog i riksdagen under samma period. Sen måste man jämföra vad de rödgröna föreslog under mandatperioden 2006-2010 med den borgerliga regeringens anslag.

Och jämför vi äpplen med äpplen och päron med päron ser vi att de borgerliga partierna inte hade mer pengar till järnvägen när socialdemokraterna styrde.

Några år hade vissa borgerliga partier till och med lägre i anslag.

Däremot har den borgerliga regeringen under hela tiden de styrt haft mindre i anslag än de rödgröna i opposition. De rödgröna föreslog nämligen inför valet att ytterligare åtta miljarder kronor skulle gå till banunderhåll och minskade tågförseningar.

Tittar vi bara på Vänsterpartiets förslag till nationell plan (som är fullt finansierad) finns 2,3 miljarder mer till banunderhåll varje år fram till 2021.

Det är alltså nästan 28 miljarder mer än regeringen. Så jämför man siffror på rätt sätt ser man tydligt att de borgerliga partierna alltid haft mindre i anslag till banunderhåll än vad de rödgröna partierna haft.

Anders Jansson säger att den borgerliga regeringen ser problemen och åtgärdar dem. Om det inte var så att frågan är så allvarlig skulle man onekligen kunna dra på smilbanden åt uttalandet. Borgerligheten har haft och har fortfarande låga ambitioner när det kommer till järnvägen. Trots att människor och företag drabbas av omfattande förseningar och inställda tåg ligger regeringen kvar på en mycket låg nivå för underhåll.

Ja, den är så låg att nivån inte kommer att ge minskade tågförseningar under de närmaste tio åren. Det gynnar sannerligen varken miljön eller människan.

Siv Holma

Ulla Andersson

Vänsterpartiet

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons