Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Så kan vi bygga Ostkustbanan

+
Läs senare
Debatt

Privata aktörer kan bjudas in att vara med och finansiera ny infrastruktur, skriver Centerpartiet.

Anslagen för infrastruktur har vuxit med mer än 100 miljarder kronor. Regeringen har visat en historiskt stor vilja att investera, men ändå uppfylls inte alla behov. Att bara förlita sig på skattemedel räcker inte längre, då finns en stor risk att Ostkustbanan aldrig byggs. Det behövs fler verktyg för att skapa ny infrastruktur.

Centerpartiet tycker att det är hög tid att diskutera hur vi kan finansiera mera, speciellt på landsbygden där det kommersiella underlaget ofta saknas. Offentlig-privat samverkan, kallat OPS, är ett effektivt medel.

I många länder som kan jämföras med Sverige finansieras redan infrastruktur med den sortens lösning. Staten kan då identifiera projekt som lämpar sig för en OPS-lösning, letar investerare och får på så vis en avsevärt större total budget. Investeraren får i gengäld avkastning på sin investering genom nyttjandeavgifter under ett visst antal år.

Då blir det möjligt att bygga utöver den statliga budgeten för infrastruktur. Man kan göra mer på kortare tid utan att skuldsätta staten. Brittiska studier visar en tendens man uppnår förtjänster i samordning och sparar högst betydande pengar under byggperioden. Dessutom kommer projekten snabbare till nytta.

Centerpartiet ser hela landet och kan konstatera att den traditionella metoden, att finansiera allt via infrastrukturbudgeten, inte fungerar. När alla behov inte kan tillfredställas så är det, tyvärr, påfallande ofta landsbygden som får stryka på foten.

Viktiga projekt försenas eller blir aldrig av. Inte för att behovet inte finns, utan för att mer tätbefolkade områden prioriteras. Vi menar att det på sikt utarmar landsbygden och skapar skeva förhållanden mellan storstadsregioner och övriga landet. Därför krävs det fler lösningar.

Kommersiellt intressanta infrastrukturprojekt – inte sällan i storstadsregioner – kan med fördel finansieras via OPS-lösningar.

Då uppstår möjligheten för en extern finansiär, exempelvis en svensk pensionsfond, att investera pengar med avkastning på längre sikt. En sådan lösning gynnar infrastrukturen och säkrar avkastning på svenska pensionspengar.

Samtidigt innebär det att statens infrastrukturbudget i högre grad kan riktas mot samhällsviktig infrastruktur – som kan vara nog så viktig även om det kommersiella underlaget inte finns. Det skulle avsevärt förbättra möjligheten att bygga Ostkustbanan.

Därför är det dags att ge Trafikverket ett nytt uppdrag.

Centerpartiet vill att den infrastrukturplan för 2014-2025 som regeringen ska besluta om under våren 2014 ger Trafikverket i uppdrag att identifiera ett tiotal lämpliga större OPS-projekt.

Anders W Jonsson

Riksdagsledamot

Carl-Ewert Ohlsson

Oppositionsråd i Sandviken

Centerpartiet

 

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons