Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Sociala medier inget nytt fenomen

+
Läs senare
Debatt

Ni ger uttryck för en gammaldags, för att inte säga mossig och överspelad organisationssyn, skriver Lasse Ekstrand i en replik till Maivor Hallén och Svante Brunåker

Det handlar om mycket mer än de sociala mediernas betydelse eller icke, det handlar om organisation och ledarskap. För samtidigt som jag tar del av Maivor Hallén och Svante Brunåkers inlägg (GD 29/11), där de till varje pris vill tillbakavisa min oro för att Högskolan i Gävle släpar efter mot andra lärosäten när det gäller just sociala medier, läser jag journalisten Andreas Ekströms med rätta uppmärksammade bok Google-koden, och i samma stund blir det tydligt vad det är vi egentligen diskuterar.

På det extremt framgångsrika Google tänker man, som i alla moderna organisationer välsignade med en framsynt och visionär ledning, utifrån och in. Organisationsuppbyggnaden styrs av vad som sker därute, det avgörande blir att läsa av rörelserna i samtiden, helst vara steget före.

Vid min högskola tänker man, läs: ledningen, däremot inifrån och ut. Det är fråga om en diametralt motsatt organisationssyn än den vi finner hos Google. Först tänker man organisation, sedan verksamhet och först därefter omvärlden.

Därför har man också följdriktigt dragit i gång en svårmotiverad organisationsförändring, en ren skrivbordsprodukt i avsaknad av omvärldslyhördhet, syftande till ännu mer centralisering och hierarkisering, när man borde göra precis tvärtom. Och ännu mer av fyrkantig, handlingsbeskärande kontroll av medarbetarna. När frihet under ansvar borde vara devisen, tillit och förtroende nyckelorden - då går Högskolan i Gävle, placerad på en tidigare exercisplats (!), motsatt väg.

Det är denna organisationsförändring, i likhet med många kolleger på Kungsbäck skulle jag vilja kalla det en organisationsförsämring, som Hallén och Brunåker refererar till när de tungfotat pratar om organisationsstrukturer som först skall på plats innan något annat kan ske.

Det är nog snarare omvärlden och vad som händer där som först borde fås på plats. Innan vi beslutar om hur den inre organisationen skall utformas. Omvärlden väntar nämligen inte på att våra skrivbordsprodukter skall börja fungera.

Bibliotekschefen och prorektorn, den senare tillika utbildningschef, ger uttryck för en gammaldags, för att inte säga mossig och överspelad organisationssyn, när de pratar om personal som skall ges tid för omvärldsbevakning. Detta brukade en gång i tiden kallas stabstänkande och var vanligt på de auktoritärt styrda skorstensfabrikernas tid, när man skiljde ut en central funktion från den löpande vardagsverksamheten på detta byråkratiska sätt.

I en modern, platt organisation är alla omvärldsbevakare. Och alla kommunicerar och samverkar med omgivningen. Det räcker inte med att Brunåker och andra ledningspersoner gör enstaka nedslag ute i kommunerna i Gävleborg. Sådant kan de lämna till landshövdingen.

Sociala medier är inget relativt nytt fenomen, som Hallén och Brunåker inbillar sig. Det är väl därför, eftersom dylika tankefigurer fortsätter att regera, som HiG inte ligger vid fronten. Och när samma Hallén och Brunåker, inbäddat i rikligt med snömos, som inte betyder någonting, om mångkulturella och globala verkligheter, talar om sociala medier som komplement till nuvarande utbildningsformer – då inser jag att ledningen inte har fattat situationens allvar och vad läget kräver.

HiG riskerar att bli förlorare och inte kunna locka morgondagens studenter, när den demografiska dippen slår igenom, kanske redan om ett par år. Varumärket HiG är redan nu inte särskilt starkt. Varför skall morgondagens student då välja HiG?

Kanske handlar det ytterst om makten i organisationen, centralbyråkraternas rädsla för att mista kontrollen. I de sociala mediernas simultana, vidöppna och demokratiska värld behövs inte stela organisationsstrukturer och gammaldags chäfer. Däremot behövs, precis som på Google, ett framsynt och visionärt ledarskap. Ge oss det!

Lasse Ekstrand

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons