Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Taxi och färdtjänst är vår tids slaveri

+
Läs senare
Debatt

Visste du att en majoritet av alla sjuk/färdtjänst resor utförs på ackord?

Det är inte okej att utföra dessa uppdrag på ackord. Det gynnar vare sig chauffören, kunden eller för den delen arbetsgivaren. Det skapar en otrygg arbetsmiljö och ett trafikfarligt beteende samt att kunderna inte får den hjälp/service som de förtjänar på grund av att chauffören är stressad och måste hinna med så många uppdrag som möjligt på en dag för att få ihop till en värdig lön.

Det finns exempel i Sverige där man frångått ackordslön, exempelvis i Dalarna där man via en lokal överenskommelse mellan Transport och arbetsgivaren ordnat ett avtal som innehåller både en fast lön och OB-tillägg för obekväm arbetstid, något som är en självklarhet i alla andra branscher.

Så, finns det något framtidshopp alls för taxi/färdtjänst? Vi citerar Transportarbetaren:

"Reglera antalet bilar efter antalet invånare. Ge chaufförerna mellan 20 000 och 25 000 kronor i lön, samma som bussförarna. Då har du också möjlighet att jobba 40 timmar per vecka och ha ett familjeliv. Då skulle vi få chaufförer som tycker jobbet är jätteroligt – och vi hade fått tillbaka en viss status i yrket."

Färdtjänst- & taxichaufförer verksamma i aktionen #Härstannartaxiförsverige

Anders Jämthagen, Michael Estevik, Ulf Eliasson, Ragnar Dahlquist, Elisabet Henriksson

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons