Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tre krav för bättre ordning i snöovädret

/
  • Jag har många chaufförer som varje vintersäsong ringer till mig och klagar på den bristfälliga snöröjningen, skriver Patrick Magnusson. Arkivbild

Annons

Jag har många chaufförer som varje vintersäsong ringer till mig och klagar på den bristfälliga snöröjningen på E4:an mellan Harmånger och Gnarp. Det är minst sagt anmärkningsvärt, skriver Patrick Magnusson, Sveriges Åkeriföretag.

Första snöovädret på säsongen tycks varje år bli en stor överraskning för många trafikanter, men också för väghållare. Oröjda eller isiga vägar gör att incidenter och olyckor ökar och det blir stopp i trafiken. Halkbekämpning och snöröjning måste därför förstärkas, särskilt på kritiska vägavsnitt som i backar och vägkorsningar.

Det finns tre prioriteringar att göra; att vägfriktionen måste hålla måttet är absolut viktigast, att vägarna plogas i rätt prioriteringsordning samt att lastbilar använder vinterdäck eller snökedjor.

Ingen har missat det snöoväder som dragit in över betydande delar av landet. Sveriges Åkeriföretag har så sent som i oktober föreslagit till regeringen att införa krav på snökedjor för vissa särskilt olycksdrabbade lastbilstyper, så kallade EU-trailers.

Det spelar ingen roll hur skicklig en förare är om vägen inte är plogad och vägen inte håller måttet. När till och med timmerbilsförare ringer och berättar att allmänna vägnätet är sämre underhållet än skogsbilvägarna, så har Trafikverket och dess entreprenörer gjort en allvarlig felprioritering.

Enligt myndigheterna använde åtta av tio av de svenska lastbilarna vinterdäck redan före de nya lagkraven. Däremot använde endast 57 procent av de utländska fordonen däck med rätt mönsterdjup. Konsekvensen blir att lastbilar med släp viker sig över vägen där kombinationen dåligt väglag möter dåliga däck och vinterväglagserfarenhet saknas.

En norsk studie utreder olycksrisker och resultaten visar att skandinaviska lastbilar har en marginell skillnad i olycksfrekvens mellan sommar och vinter, medan utom-skandinaviska lastbilar markant ökad andel olyckor vintertid. Sammantaget är EU-trailers mer än tre gånger farligare än skandinaviska lastbilar på de riskablare vägnäten, enligt studien. Eftersom vi har liknande väder och förutsättningar så är resultaten relevanta också för Sverige.

Regeringen måste satsa rimliga pengar på vinterväghållning och underhåll av vägar generellt. Olyckor är kostsamt, både för samhället och för den enskilde. Vägfriktionen har större betydelse än däcken, men självklart är det samverkande faktorer.

Jag har många chaufförer som varje vintersäsong ringer till mig och klagar på den bristfälliga snöröjningen på E4:an mellan Harmånger och Gnarp. Det är minst sagt anmärkningsvärt. Det logiska när det gäller vinterväghållning är ju att myndigheten är proaktiv i stället för som i dag reaktiv, det tror jag också de flesta trafikanter ställer upp på.

Patrick Magnusson

regionchef Sveriges Åkeriföretag Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons