Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinterväghållningen – ett återkommande problem

Annons

Vårt län har även under denna vinter under perioder drabbats av problematiskt väglag. Sveriges Åkeriföretag har under åratal kritiserat den allt sämre vinterväghållningen. Vägfriktionen minskar och därmed ökar risken för svår halka och olyckor. Entreprenörerna som ansvarar för snöröjningen måste våga ta ut svängarna i avtalen och kraftfullt agera när vädret slår till, skriver Patrick Magnusson och Per Olsson.

Då är frågan, görs detta i tillräcklig omfattning? Frågar du en lastbilschaufför som t.ex. kör E4 genom Gävleborg så är nog svaret nej. Men problemet är tudelat mellan å ena sidan dåliga däck, förare ovana vid vinterväglag, vissa lastbilstyper och å andra sidan undermålig vinterväghållning.

Trafikverket har uppgett att kostnaderna för plogbilstjänster inte ökat sedan 1992, samt att det är hundratals färre plogbilar på samma vägsträckor. Det spelar ingen roll hur skicklig en förare är om vägen inte är plogad och håller måttet.

Sveriges Åkeriföretag har så sent som i oktober föreslagit till regeringen att införa krav på snökedjor för vissa särskilt olycksdrabbade lastbilstyper, så kallade EU-trailers. Anledningen är att de är tre gånger farligare än skandinaviska lastbilar på vissa vägnät. Det visar fakta.

Problemet är som sagt tudelat. För det första så digitaliserar Trafikverket arbetet med uppföljning för att få bättre kontroll. Det välkomnar vi. Det är helt orimligt att Sverige inte ska klara större snöoväder. 4,5 miljarder kronor går till planerat underhåll med mera, och

3,7 miljarder kronor till snöröjning och basunderhåll. En siffra som alltså stått sig sen 1992! Vilken lön eller lastbil har samma prislapp år 2017 som år 1992? Det faller på sin egen orimlighet.

För det andra måste vi få bättre ordning på vägarna. En norsk studie visar att skandinaviska lastbilar, till skillnad från de kortare EU-trailerlastbilarna, har en marginell skillnad i olycksfrekvens mellan sommar- och vinterväglag. De allt vanligare EU-trailers som finns på våra vägar är tre gånger oftare inblandade i olyckor i vinterväglag.

Dessutom hade knappt 6 av 10 av de utländska fordonen däck med rätt mönsterdjup, enligt Trafikverkets rapportering inför införandet av vinterdäck på drivhjul. Konsekvensen kan bli en fällknivseffekt på fordonen, där även dåliga däck och bristande vinterväglagserfarenhet påverkar.

I dag blir det ett nollsummespel där 1990-talet står som modell för vad det rimligen får kosta med vägunderhåll och snöröjning. Regeringen måste satsa rimliga pengar på vinterväghåll-ning och underhåll av vägar. Över 25 år senare har nästan i stort sett inget förändrats.

Patrick Magnusson

regionchef, Sveriges Åkeriföretag Gävleborg

Per Olsson

åkare som ofta trafikerar E4 i Gävleborg samt styrelsesuppleant Sveriges Åkeriföretag Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons