Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Apropå den svenska skolan

+
Läs senare
Insändare

Förutsättningen för ett lyckosamt målinriktat arbete i skolan beror i första hand  på  elevernas och lärarnas attityder och  värderingar. Allt gafflande om löner, skollokalernas standard, skolklassernas storlek, föräldrarnas ekonomiska situation och politikernas  åsikter är ofta rent struntprat. I vissa fall är babblet försök av undvika  ansvaret för den oredan aktörerna själva har ställt till med. I andra fall rör det sig om renodlad maktpolitik. Sällan hör man några förslag som leder till  förbättringar av skolans traditionella funktion som samhällsbyggare och företrädare för individuell utveckling.

Kunskapsförmedling kan jämföras med  radions funktionssätt. Såväl sändare som mottagare måste fungera på samma frekvens och på ett språk som båda behärskar. Om man skickar ut irrelevanta budskap som kan uppfattas som direkta manipulationer blir resultatet ointresse,  förvirring och missnöje. Mycket tyder på att överföringen av kunskap i vår politiserade svenska skola alltför ofta sker för döva öron.

Den destruktiva utveckling i skolan är ingen illusion utan ett resultat av att  skolan i många avseenden har blivit en politisk lekstuga. När allting man förutsättes uträtta kan härledas till beslut utanför lärarnas och elevernas horisont bäddar man för deras likgiltighet. Det är märkligt men sant, att vi till trots för allt vårt  pedagogiska kunnande inte tycks ha lärt oss något  nytt utöver vad våra förfäder  visste för länge sedan. All undervisning baseras på relationen mellan lärare och elever. Politikerna och andra amatörer har i verkligheten aldrig funnits med i bilden. Att de själva tycker det egna plottret är nödvändigt säger mera om politikerna själva än om  skolan. Det kanske inte skadar att ibland blicka baköver i tiden och se hur man agerade förr innan amatörerna tog över?

Enligt media är elevernas  kunskapsnivå i distriktets skolor urusel i jämförelse med likvärdiga skolor i andra delar av landet. Detta drabbar i första hand eleverna och lärarna som ibland säkert uppfattar situationen som personliga misslyckanden. Det förefaller orättvist. Misslyckande det är det förvisso, men ansvaret för eländet ligger  utanför skolans domäner. Om skattebetalarnas pengar anslås till förbättringar i skolan torde det vara en nödvändighet att medlen i första hand går till att klargöra målsättningarna och förbättra samarbetet och förståelsen mellan de två centrala kontrahenterna. Skolan var tidigare en fråga om ett lyckat effektivt lagarbete. Den måste komma tillbaka till en ordning som fungerar. Laguppställningen lärare/elever och en positiv lagkänsla kan bli ett oslagbart kort att möta framtiden med.

Andrew Magnusson

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons