Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är det halkans fel att sådant händer?

/
  • Har inte vi som sitter bakom ratten ansvar för att anpassa vår körning efter väglaget, sikten, trafiksituationen och så vidare? skriver Malin Dreifaldt och Anna-Lena Holmgren.

Annons

Nu är det dags att möta mörkret och halkan igen och då är det inte ovanligt att vi ser rubriker i tidningarna i stil med ”Svår trafikolycka på grund av halka. Halkan anges vara orsaken”.

Är det verkligen halkans fel? Har inte vi som sitter bakom ratten ansvar för att anpassa vår körning efter väglaget, sikten, trafiksituationen och så vidare?

Är det klokt att köra på samma sätt på vintern som på sommarhalvåret?

Mycket av det offentliga trafiksäkerhetsarbetet har de senaste åren varit inriktat på att förbättra trafikmiljöerna och fordonen, och i mindre utsträckning på att påverka människors attityder och beteende. Ändå kan vi konstatera att 90 procent av alla trafikolyckor beror på just oss människor.

Den största faktorn är utan tvekan att man håller för hög hastighet. Kombinerat med korta avstånd till framförvarande och halt väglag eller mörker, då ökar förstås risken väsentligt.

För att påverka människors beteenden och attityder krävs breda informationsinsatser från både myndigheter och civilsamhället. Civilsamhället har en unik möjlighet att bidra till detta arbete genom engagerade medlemmar som både kan och vill bidra.

Men det kan inte göras utan ekonomiska resurser! Det är dags att politiken pekar ut vägen och tillsätter resurser för att låta olika aktörer bidra med informationsinsatser för att påverka våra attityder och beteenden i trafiken. Bilkåren är en av de ideella organisationerna som vill engagera sig.

Malin Dreifaldt

ordförande Sveriges Bilkårers Riksförbund

Anna-Lena Holmgren

ordförande Hofors-Torsåkers Bilkår

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons
Annons
Annons