Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dåligt planerad upprustning av E16?

Annons

Efter att ha tillbringat en stor del av sensommaren och hösten i bilköer på E16 mellan Gävle och Sandviken och under tiden gjort en del observationer vill jag ställa följande frågor till Trafikverket och dess underentreprenör:

Insändare: Vi ser dig, du som blåser förbi köerna på E16

Har man inga som helst krav på tidsram när man planerar ett så pass omfattande vägarbete? Är det rimligt att på varje avstängd vägsträcka som omfattar flera kilometer enbart ha två stycken hjulgrävare som knackar sten, planerar ut material och sopar? En bandburen stolpslagare och ett fåtal montörer som monterar nya räcken?

Det har ju stått fler arbetsledarbilar på tomgång än det varit maskiner aktiva i arbetet med att olyckssäkra E16. I mina ögon borde det ha varit möjligt att åtminstone fördubbla antalet maskiner och lägga till ytterligare arbetsskift för att effektivisera och korta ner tiden. Denna viktiga vägsträcka har varit delvis avstängd med omfattande trafikstörningar som följd.

Det blir bara mer och mer avstängningsmaterial efter vägarna men ingen verkar ha tänkt på att försöka effektivisera planering och genomförande av dessa vägarbeten.

Detta är alltså ingen kritik till dem som nu arbetat efter den aktuella vägen i ur och skur och sett till att E16 blivit mycket säkrare, utan några väl befogade frågor till folket på kontoret. Jag förstår att det är ekonomi involverat i den ekvationen men det här borde ha gått att genomföra betydligt snabbare.

V70

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons
Annons
Annons