Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det var omöjligt att få leverans när vi kunde vara hemma

/
  • En kund är missnöjd med Ikeas hemkörningsservice och får svar av Ikea. Arkivbild

Annons

Vi beställde hemkörning av beställd vara på Ikea och betalade allt på plats + 399 kronor för hemkörning från Valbo köpcentrum. De ringer och talar om att de levererar mellan 08.00 och 16.00. Vi sa att vi kunde vara hemma mellan 08.00 och 12.00 och mellan 15.00 och 16.00 då vi arbetar.

Omöjligt, svarade Ikea. Vi kan bara leverera mellan 08.00 och 16.00 och är ingen hemma kostar det 399 kronor igen.

Det slutade med att min fru måste ta ledigt från sitt jobb och vara hemma vid leverans trots att vi betalat för det. Är det kundservice Ikea?

Vi betalar för hemleverans och måste dessutom ta ledigt med förlorad inkomst för att det ska passa er. Sista gången vi handlade hos Ikea.

Jag kan meddela att vi väntar än på leveransen.

Pelle

Svar direkt: Tack för din återkoppling i ärendet, Pelle, även om vi mycket hellre hade sett en positiv bild av din upplevelse hos oss på Ikea. Vill därför börja med att beklaga att vi inte kunde leverera i tid och att du, med all rätt, känner en besvikelse jämtemot oss.

Tyvärr kan vi inte svara på vad exakt som sagts eller gjorts med tanke på att vi inte har kunnat identifiera det specifika ärendet med bara Pelle att gå på. Därför får svaret bli på en generell nivå.

Ikeas samarbetspartners för utkörning har olika leveransintervaller runt om i landet. Just i Valbo är intervallet, precis som Pelle säger, mellan klockan 8-16.

Anledningen till intervallet är att vi samkör flera försändelser inom ett visst område och kör då enligt den rutt som är mest logisk utifrån ett geografiskt perspektiv. När vi kommer till dig med din leverans beror helt enkelt på vart din adress ligger längs rutten för den aktuella utkörningen.

399 kronor är det lägsta belopp vi tar för en utkörning med dessa större tidsintervaller. Det passar dock inte alla. Därför har vi ett alternativ för de som bara kan vara hemma en specifik tid.

Med tanke på att så verkar ha varit fallet för er, Pelle, borde vi på Ikea ha erbjudit dig alternativ "Tidspass", vilket innebär att din leverans kommer inom en timmes intervall. Alternativt att leverans sker mot en fullmakt.

Vi beklagar igen att vi misslyckades i kommunikationen och inte förmådde att erbjuda dig den utkörningsvariant som passade dig/er bäst.

Du är alltid välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig gärna med dina frågor. Och så hoppas vi att vi åter får se dig på Ikea – med hopp om att kunna erbjuda en bättre upplevelse hos oss.

Fredrik Seger

varuhuschef Ikea Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons
Annons
Annons