Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Först när jag sagt till började hon trycka fram numren

+
Läs senare
Insändare

Jag besökte i veckan Skatteverkets kundmottagning i ett skatteärende. Tog en nummerlapp för mitt skatteärende, (det fanns två skatteärenden/folkbokföringen) men endast de med folkbokföringsärenden fick service, det kom nya hela tiden, som fick service före oss som hade väntat i cirka 15-20 minuter (med skatteärenden).

Jag gick fram till en av de två som arbetade där, men fick ett snäsigt svar att det var hennes kollega som arbetade med min typ av ärenden.

Ny väntan, gick fram rätt person, ”kollegan”, som sa att hon ”halkat in” på bokföringsärenden. Efter att jag nu sagt till två gånger börjar ”kollegan” trycka fram numren för oss som suttit och väntat med ”fel” nummerlapp.

Ett tips: Se över era rutiner och bemötande. Jag arbetar själv inom en myndighet, men jag hoppas och tror att kunderna inte, blir bemötta på detta sätt.

CL

Svar direkt: Skatteverket i Gävle bygger om sin expedition till ett kommande servicekontor. Under byggtiden är tillgängligheten begränsad till två mottagande luckor; en för folkbokföring och en för skatteärenden. Ibland kan vissa ärenden ta lång tid, och då kan väntetiden upplevas besvärande.
Dock vill jag å Skatteverkets vägnar beklaga det bemötande du fick. Ingen ska behöva få ett snäsigt svar hos Skatteverket. Vi ser gärna att vi får återkoppling på hur vi upplevs, så att vi kan bli bättre på bemötande. Vi diskuterar ständigt hur vi ska kunna bemöta medborgare och företagare på ett bättre sätt.
Bland annat genomgår nu samtlig personal en bemötandeutbildning. En annan väsentlig åtgärd är att Skatteverket i samverkan med Försäkringskassan öppnar ett servicekontor i våra lokaler den 6 december.
Servicekontoret kommer att ha en större bemanning än vårt nuvarande kontor. Vi ska möta besökarna direkt för att kunna lotsa in på rätt område. Dessutom ska medborgaren kunna få service både inom Försäkringskassans och Skatteverkets områden på samma plats.
Med vänlig hälsning
Roger Granström
pressombud

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons